söndag 12 januari 2014

Det händer inte så mycket just nu.

Jag har ofta med mig 1 - 2 spö för gädda, men under dem senaste 5 pass, som jag kombinerat med karpfiske, så har bara ett pass gett fisk i form av gädda, en fisk som tog en hel Sill en tidig morgon, precis innan det blev ljust.
I en mindre damm var jag fiskade karp med en Mag - aligner rigg, så fick jag ett väldigt konstigt napp på just denna rigg och kunde sen landa denna Abborre som vägde drygt 11 hekto.

Vad den har levt av vet jag inte, men troligen av karpyngel, då karparna leker och lyckas med leken varje år, kul bonusfisk, en dag var karparna inte ville nappa.
Enda gäddan än så länge är denna 5 kilos, som behagade att ta min Sill som stod en liten bit över bottnen. Ingen flavour eller olja, bara en strimla av en gammal sittdyna ner i halsen på Sillen och ett par snitt på både sidorna, det räckte.

Men varför gäddfisket är så trögt i mina vatten vet jag verkligen inte, det kan bero på vattentemperaturen som är låg och att dem flyttar sig ut och in efter bytesfisken och jag gör lite fel i mina betesplaceringar?

Ute i Kalmar sund är det fullt pådrag varje helg och man får mycket gädda, men det finns avsaknad från dem stora fiskarna, man ligger på runt 30 gäddor per båt, men de stora lyser med sin frånvaro.
Genom en jobbarkompis har jag äntligen fått lite fart på Makrill och vill det sig väl, så kan jag få en färsk laddning i blandade storlekar, mer eller mindre varje helg framöver.

Det på grund av att han jobbar här i Nybro under helgerna och bor i Helsingborg under veckan och det känns inte helt fel att kunna få tag på Makrill, som för mig är ett av dem absolut bästa beten för gäddan och dessa beten ger oftast lite längre mellan nappen, men när det väl nappar, så rör de sig om större fiskar.

Kylan ska börja komma redan i morgon och man hotar med ner till 6 - 8 minusgrader och håller detta i sig, så får jag nog hänga ner mina Makrillar under isen och hänga upp karpgrejerna ett tag och under tiden isen blir tillräckligt tjock, så får man hålla sig till strömmande vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.