söndag 26 januari 2014

Isfiskepremiären avklarad!

Jag var seg som sirap på morgonen, men en kort runda till en liten göl utanför staden, var planerad och det var bara att fixa till kaffet och en hink med livebaits. 

Skryllan med alla grejerna och två isfiskespö, stod redan klara i hallen, så det gick fort att komma iväg och det tar bara 10 minuter med bil att ta sig dit, men dubbla tiden från bilen och ner till vattenkanten!

Det är lustigt vad man glömmer bort ganska enkla väger ner till ett vatten och så även i morse och jag gick 100 meter fel i mörkret och fick rikta in mig på gölen, som nu låg en bit bort, men i pannlampans sken gick det bra och jag hittade vart jag hade kollat isen och kom ut.
Så här såg det ut förra veckan, när jag kollade isläget och det var en som hade roligt över att jag inte kunde komma ut på isen, men nu höll isen fina 8 - 9 cm och det var nästintill ren kärn is.

Jag satte första spöet utanför en stor stenbumling, var jag förut hade fått fina Abborrar och det andra spöet ställdes i princip mitt i gölen, var det är som djupast.

Sen blev det en kopp kaffe och tillhörande cigg och mitt pimpelfiske kunde börja, det var trögt och det blev bara 12 abborrar på dem tre timmarna jag var på gölen, men det skulle komma ett väldigt snabbt run på spöet vid stenen och precis när jag kommer fram stannade allt och jag fick upp en mört som var fjällat, med andra ord, en större Abborre var i farten.


Ner med en ny mört i samma storlek och jag satte mig bredvid hålet och tog lite kaffe och dagens andra cigg. Efter att kaffet hade sjunkit ner, kom igen ett snabbt hugg och jag hann att kroka, men känner inget och nu skulle det bli andra bullar, ta mej fan!

Jag hade ett par tackel med enkelkrok och jag hittade den minsta mörten i hinken och den monterades med kroken i munnen och sen satte jag mig med spöet i larmet och över knäet och väntade och väntade på att det skulle hugga igen och det ...
... gjorde det och denna fisk satt som gjuten i mothugget och strax därpå lade jag denna randiga på mattan. En fin fisk på 1440 gram och jag var mer än nöjd och det bevisar bara att man måste vara med.

Fisken fick sin frihet igen och jag borrade tre hål runt stenen och pimlade där ett par timmar, men den var nog ensam denna fisk eller stack dem andra iväg, vettskrämda?
Det skulle även bli en gädda ute i mitten av gölen, en vanlig syn, ca 3 kilo, stort huvud och fräcka färger, med andra ord, en insjögädda i all sin prakt, men det fattades på storleken tyvärr, fast det finns betydligt större gäddor i gölen och jag kanske skulle ha haft med mig 4 spö - Det har jag nästa gång!
12 Abborrar på pimpelfiske, alla små och största var runt 4 - 5 hekto, mina livebaits gav en fin Abborrar och en snipa, kaffet tog slut och då annat var planerad för dagen, så slutade jag fisket vid 10.30, var även snön började falla.

Jag har åtminstone haft min premiär, testat broddar och borr, fått lite fisk och det kändes bra och lyckat, men fan vad kallt det var, man är inte van nu, var man normalt sett har haft minst 10 - 15 pass på isen, som härdar en lite, men det kommer med tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.