onsdag 6 april 2011

Vilket väder är bäst för gäddfisket?

Sol, vind och vatten sjöng en herre vid namn Peter Lundblad för många år sedan och det blev en landsplåga och man hör denna låt ganska ofta under sommaren. Jag tycker inte om låten, men jag tycker om sol, vind och gäddvatten, den kombinationen är oslagbar! Herr Lundblad kanske är gäddfiskare i grund och botten? Sol, vind och gott om vatten, hade Graham Booth, när han besökte det välkända gäddparadiset Grafham Water i södra England. Slowtrolling med en liten öring gav honom denna fina 30 lb´s gäddan och lika säkert som gäddan är vacker, lika säkert är det, att det lär dröja innan JRC kepsen ramla ner över öronen ; - )
En som alltid lägger ett spö ett par meter ut, är Steve Abbott och som det framgår av bilden, så var det än en gång en lyckat handling. En fin 23 lb´s gädda, som hittade Steves halva Makrill och som synes på hans ansikte, så var dagen räddad och ett nytt personbästa ett faktum.
Min gamla reservdelslåda, här finns ett litet lager av lite av varje. Modifierade flöten, sunk floats, foambitar för pop - up beten, baitpoppers mm. Alltid bra att veta att det finns lite att tillgå och man slipper att oroa sig. Jag ser även att mina gamla hållare till mina första Optonics finns kvar, kanske dags att städa lite i boxen?
Jag har fått en del mail från olika håll i landet, ni har köpt Ming Oil och säger att ni har bra fiske och det är väldigt roligt att höra. En del säger även att ni använder upp till 5 ml per betesfisk! Jag vet att det står på flaskan och jag vet att det fungerar, men det räcker med en mililiter. Jag tror inte att man kan överdossera en doft, när det gäller gäddan. Den är inte lika känslig som många andra arter, men det är stor skillnad på 1 ml och 5 ml i ett bete och jag tror inte att det blir bättre, för att ni använder 5 ml per fisk. Det blir bara dyrare med tanke på att flaskan innehåller 100 ml och det är skillnad mellan 20 och 100 beten, men man kan alltid försöka att hitta den bästa mängden per fisk. Jag håller mig till 1 ml per fisk och det vet jag fungerar.
Vindstilla dagar är inte dem bästa dagar för gäddfiske, enligt mina erfarenheter, däremot kan molniga dagar var bra. Gäddan använder mörkret för att komma nära stimmen med småfisk, något som kanske är svårare för den under en solig dag? Glöm inte att fiska av kanten var du befinner dig och gör det i början, innan du skrämma bort en eventuell fisk som står och lurpassar. Det var min tanke att fiska gäddan någon dag under helgen, men lite sjukdom har ställd till det för mig och man får nog hålla sig hemma tills man är frisk igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.