tisdag 5 april 2011

Ny flavour för gäddan mm.

Jag är den typen av fiskare som bara måste prova saker, som är speciellt gjorda för en art på andra arter, allt kan inte bara vara gjorda för karp och genom detta har jag hittat dig en ny flavour/dipp, som du enkelt kan få tag i landet. Jag tar även upp två andra saker som väldigt många glömmer bort i gäddfisket och vi slutar av dagens övning med ett par bilder från Black pool, ett vatten som ligger i centrala nybro och det sistnämnda är troligen ingen rolig historia.Min metpremiär efter gäddan i öppet vatten, skete just i Black pool och det läste du om igår, vad jag inte fick med, var att jag hade 4 deadbaits med mig, som hade fått 1 ml av Berkleys Seafood One dipp. Båda mina gäddor togs just på två av dessa beten och jag insåg ganska snabbt, att här har vi hittat något nytt som gäddorna tycker om. Hur kan jag veta det med bara två fiskar landade? Jag ska förklara att jag känner till Black pool, som min egen bakficka, jag vet vart dem bästa områden finns och vart gäddorna leker, dessa platser fiskades av med beten utan flavours/dipp och det skete flera gånger under dem korta passen utan resultat. Men när jag använde beten med denna dipp, så hände det saker, fast det var försiktiga nafs och ett par släppta beten, innan dem tog det riktigt. Allt kan vara "konstiga sammanträffanden" i fisket och det kan vara så i detta fall, men du får hålla ögonen på bloggen och se vad som sker i framtiden, jag tror att vi har en ny fungerande pikeflavour i denna burk!
Alla kastar ut så långt det går och sen väntar man in gäddan, men det är så lätt att glömma den första branten, som ligger nära land. Är denna kant markant, så patruljera gäddan denna i sin jakt på föda och du bör placera ett bete här, antingen en bit över bottnen eller direkt på bottnen. Vad man bör tänka på är, att under soliga dagar, så ska man inte ha solen i ryggen, då detta bildar en stor skugga från dig och det skrämmar bort gäddan. Det bästa är att sitta en bit från spöet och ha ett vaket öga på vad som händer, missa inte detta om det inte blir napp långt ute.
En ganska så ironisk bild eller hur och jag hoppas du förstår den! Vad jag vill säga med denna bild är två saker: 1. Anpassa dina krokar efter betesstorleken och efter gäddan du är ute efter i första hand, men var inte rädd för att gå ner i krokstorlek, om du märker att gäddan spottar eller släpper dina beten. 2. Alldeles för många fiskar med för stora krokar och det resulterar i flera saker som exempel, att du missar napp, du skader gäddorna med dina ankarliknande krokar. Det är även betydligt svårare att kroka gäddan på längre avstånd med för stora krok och det värsta av allt, är att om du skulle få ett linbrott under drillningen eller liknande, så går gäddan högst troligen, en sakta död till mötes. Jag hör ofta att mina krokar är för klena och för små, men jag landar 99 % av mina gäddor med krokar i storlek 8 - 10 och som störst, har jag krokar i storlek 6, det handlar om att drilla fisken lugnt och inte vrålhala in dem. Jag märkte under isfisket, att polaren Pär hade större krokar än jag och även att han tittade på mina små med en viss skepsis. Men han insåg ganska snabbt att mina små krokar höll, fast vi fiskade på väldigt grunda sjöar och dammar och gäddor stred som stuckna grisar under isen. Inga rättade krokar, inga spottade beten, dem små krokarna höll och vi landade båda många fina gäddor fast den rätta krokodilen uteblev tyvärr.
Översvämning i höstas, isen eller vårflödet? Jag har ingen aning om vad det var som fick dammvallen i Black pool att se ut så här. Jag kan bara konstantera, att vattnet har varit nästan 1,5 meter högre än normalt och skaderna blev stora. Hela stensättningar har spolats med och med tanke på att utloppet i dammen är lågt, så har nog Linnéasjön fått en påspädning av karp, något som vi får se senare i år.
Det som är otroligt tråkigt, är att vi satte ut 36 mindre karpar i den övre dammen för 6 år sedan och nu är frågan bara vart dem befinner sig eller om dem överhuvudtaget har överlevt denna förödelse. Jag fick ett mejl från Mangotsson, som hade varit ute i Skabrodammen i höstas och han berättade att hela dammvallen var inte förstörd och med tanke på tidspunkten av raset, så borde fisken vara kvar. Jag hoppas att han har rätt i detta, vad jag inte förstår är att komunen säger något helt annat. Vi kanske har turen på var sida, vi har lagt ner väldigt mycket jobb på våra vatten och man kan bara hoppas att det har klarat sig. Naturen sprider ut sig igen, men det tar flera år, innan det blir bra igen, men en sak är säkert som Amen i kyrkan, det samma, blir det aldrig efter detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.