lördag 16 april 2011

Times goes on!

Jag var 8 år gammal, när jag fångade min första gädda i Kobberdammen utan för Hellebäck i det danska landskapet. Innan dess var det bara fiske från pirarna och efter salta saker som Näbbgädda, Makrill, Sill, Torsk och diverse plattfiskar. Dem första trevande försöken efter gäddan skete med spinnare och skeddrag, därefter började med med ett flöte och ett drivankare till krok och så höll det på under första året. Vi hade kul, spring i bena och vi fick fisk, med andra ord, det var himmelriket för oss grabbar och det är en tidsepok, jag aldrig glömmer! Jag kommer ihåg som det var i går, att jag skulle köpa ny lina hos Kåe Sport i Helsingör och jag såg att det nya nummret av Sportfiskaren hade kommit ut. Mamma var snäll för en gångs skuld och gav sin odugliga son pengar och tidningen var min. Väl hemma lästes den framifrån och bakifrån och upp och ner, spännande mina vänner var det. Jag fastnade i en artikel av Bill Chillingworth (Mannen på bilden) som skrev om sitt fiske med saltvattensbeten och jag såg hans bilder på stora gäddor. Redan tidigt på morgonen var jag nere i Nordhavnen och väntade in yrkesfiskarna jag då kände och tiggade till mig en Sillalåda med allt möjligt och med tidningsblaskan i fiskeväskan, bar det iväg till Kobberdammen på lördagsmorgonen. Man var jo tvungen att ha med sig tidningen för att se hur man skulle tackla på dessa nya beten. Redan 06.00 på morgonen denna sommardag, fångade jag min första gädda på Sill, en fisk på hela 5,2 kilo och man var stoltare än Påven. Året var 1968, det var high life bland hippierna i San Francisco och bland gäddorna i Kobberdammen. Thanx a lot Bill säger jag bara, du förstörde min ungdom! En tanke slår mig, tänk om jag hade vetat om detta med mäskning för gädda på den tiden. Herregud, med tanke på hur mycket fiskrense jag kunde ha slängt ut, så hade jag fångat fyrkantiga gäddor med enorma vikter!
Nanna från Black pool är ett tydligt exempel på att gäddan inte är dum i huvudet, jag landade denna firre 11 gånger innan någon annan tog henne, klubbade henne, körde hem henne för att skryta med henne och hon hamnade troligen i en sopptunna, när man talade om vart hon kom från. R.I.P Nanna! Under alla dessa fångster var det aldrig samma bete två gånger i rad som fällde henne, det var alltid ett nytt bete. Ena gången Sill, nästa gång var det en Braxen och nästa gång en Mört och sen en Makrill mm. Tack Anders Carlsson för bilden!
Denna svart/vita gädda fick jag höra om på jobbet, i en liten damm gick det en enorm gädda, stor som fan och långt över metern lång. Den slet linor och tog allt, t o m fåglar! Jag tog detta med en nypa salt och avvaktade till mitten av september, var jag dök upp med den röde (Henrik Johansson) som mitt eminenta sällskap för dagen. Vi draggade våra döda mörtar överallt i dammen, men det ville sig inte och efter ett par timmars slit och släp, tog vi en kopp kaffe och våra beten fick driva fritt med vindens hjälp. Min mört drev in och lade sig på bottnen, Henke tycker att jag skulle kasta om, men det fick ligga där, tills kaffet var nere. Plötsligt pekar Henke på mitt flöte och nu hade mörten plötsligt genuppstått från dem döda och var på väg ut i dammen under tiden flötet drogs ner. Den enorma gäddan vägde 7,2 kilo och var i dålig kondition, grunden till detta var att den hade en stor trekrok sittande i svaljet och ett par meter 0.40 mm hängande efter sig. Vi räddade den och den fick sedan sig frihet och den hade lite lättare att andas och äta efter vårt lilla gemensamma operation. Stort tack till Kirurgen och fotografen Henke Johansson!
Kombinationsfiske efter två arter samtidigt, kunde det vara något? Jag var tvungen att prova och med tre karpspön ute på Udden i innéasjön och två bottenmeten ute med Sill och Makrill efter badplatsens gäddor, så satt man bra till denna soliga novemberdag 1996. Humpy kom vid 07.20 och om jag minns rätt på ett par Nash Scopex boilies och efter en timmes tid kom gäddan och hälsade på och jag tror att den vägde 7.8 kilo och den hittade min Sill med Mainlines Salmon and Shrimp flavour. Så visst går det att kombinera fisket efter olika arter samtidigt, men man ska se upp, så ena fisket inte stör det andra. Stort tack till Ronny Göransson för bilden!
Hur många gäddor i denna size jag har landad genom årens lopp vet jag verkligen inte, men det är väldigt många. Jag fyllar snart 52 och det har blivit snart 44 års fiske efter denna art och det är fortfarande roligt. Karpfisket ligger mig ännu varmare om hjärtat och det tar mycket av min tid och det har gjort att mitt gäddfiske minskar och numera bedrivas från isen och enstaka pass i öppet vatten under höst och vår. Att släppa det helt kan jag inte och det vill jag inte, det har blivit lite av en sjukdom att hänga ner en mört under isen, att sätta på en drop - off indikator eller beskåda ett flöte som försvinner under ytan och jag hoppas att jag kan knipa 20 år till minst. Tack till den av er som tog bilden, jag har ingen aning vem det var!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.