lördag 30 april 2011

Berkley Gulp Oils.

Det finns fyra av Berkley´s oljor som har fungerad förträffligt för deadbaits och du behöver bara använda 1 - 2 ml per betesfisk. Flaskorna innehåller 500 ml och det räcker ganska långt i ditt fiske. Dessa oljor stelnar inte vid kallt väder, som många andra gör och dem är winterised och man har inga oxidanter tillsatta, vilket innebär att du inte behöver bevara dem i kylskåpet mellan dina fiskepass.Jag har provat Liver Oil och Fish Feed Oil med 1 ml per bete och det fungerar väldigt bra i kalla vatten, nu var det är varmare släpper oljan ännu bättre och gäddorna hittar snabbt dina lockande beten.


Sardine Oil och Salmon Oil är två klassikare bland oljor för gädda, men dessa har en lite annorlunda doft, som kan anses vara svag, men där tar man fel. Jag har i många år använd flera typer av dessa oljor och märkt att just dessa två sticker ut. Jag tycker att du ska prova dessa oljor från Berkley, dem är väldigt effektiva inte bara för karpfisket som dem är utvecklade för, men även för andra rovfiskar och jag ska kommer tillbaka efter sommarens fiske med flera av mina resultat till dig. Jag tror nämligen att dem kan ge bra vid Ål - och Malfiske också.


Det är alltid viktigt att få det rätt, så gäddan eller annan rovfisk inte hinner svälja dina beten. Jag vet att jag prediker detta stup i ett, men nu efter leken är gäddan hungrig och på hugget. Det innebär att dem ofta tar betet ner i svalget väldigt fort och du måste ha en snabb indikation på att fisken är framme. Tänk även på att större gäddor oftast svälger betet på plats och ett par pip i dina larm måste kollas!


Så ska det se ut, din Drop - off indikator måste sitta direkt under rullen och uppe vid den öppna byglen. På detta sätt kan en gädda inte lyfta upp ditt bete från bottnen utan att ditt larm ger dig en indikation och ingen gädda kan ta ett upp poppad betet, som hålls nere med ett större blyhagel, vad gäddan än gör, så blir det en indikation på larmet och på indikatoren och det är enormt viktigt.


Här en äldre bild på en gädda som föll för en Salmon Oil av annat märke, men Berkley´s oljor är minst sagt lika bra och du får större mängd olja till ett betydligt bättre pris. Se till att du har en bra injektionsspruta för dina oljor och se till att du rengör nålarna efter varje avslutad fiske, så blir det aldrig några problem att få in eller ut oljorna från sprutan.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.