onsdag 13 april 2011

Frågor och svar.

Jag tar lite av era frågor i dag, tiden blir lite knapp, då jag står mitt i ett storkok av partikelbeten till karpfisket, planering av Fish - in och den kommande röjardagen. Jag börjar redan nu inse att gäddfiske i något större omfång, inte kommer att sker denna våren tyvärr, men jag ska försöka att klämma in något pass då och då. Det fisket jag skulle ha bedrivit efter gådda blev inte som jag hade planerad, på grund av sjukdom mm. Men vi får se vad som händer, några pass ska det dock bli.Innan jag övergår till era frågor, så tar vi en titt på Scott Ownens magnifika 15 kilos gädda, som han tog på den gröna ön Irland. Vattnet var kristalklart och väldigt lågt för årstiden och Scott valde att fiska från land ett par dagar. Tre spön placerades ut med Sunken Paternoster tackel och beten var mört och små öringar, första dygnet gav inget och Scott börjarde tveka den kommande morgonen. Han var på väg att packa ner sin Bivvi, när ena larmet började yla och efter en grym fight i det grunda vattnet, kunde han efter 10 minuter landa denna enormt vackra dam. Han fiskade ytterligare två dagar från båt med flötestrolling och fick gäddor på 7,0 - 9,2 och en fisk på 10, 4 kilo. Inga dåliga resultat efter en lång resa från Essex i södra England, jag skulle vilja prova gäddfisket på Irland, det verkar var väldigt speciellt och i väldigt fina miljöer.
The moment of thruth! Flötet har gått ner och tankarna svirar i huvudet på en, är det en stor fisk eller är det den vanliga lite irriterande snipan, som är framme. Det var det sistnämnda denna gång, men det jag ville komma till med just detta vatten är, att kommer man tidigt och får en snipa, så håller detta mönster i sig under hela dagen. Bara fisk upp till 4 kilo och massor av fisk, men inga stora. Kommer man och och får ut sina spön och ingen gädda har landats fran till klockan 08.00, då börjar det bli intressant! Varje gång jag har upplevt detta fenomen, så har jag fått en större gädda, fisk upp till lite över 9 kilo, men den stora som jag vet finns, har än så länge hållit sig undan. Vattnet är fullt av gräs och gäddor, bland gräset finns det smala gånger var gäddorna patrulljerar och dem mindre märker ganska snabbt, om en stor artfrände finns i området och då håller dem sig borta. Jag får den stora fisken när hon hittar mitt bete, vilket oftats har varit på eftermiddagen. Det är väldigt enkelt att sitta flera timmar och tro att allt är skit och sen åka hem lite för tidigt och man missar henne. Jag har lärt mig detta mönster och sittar kvar, ibland lyckas man, men ibland får man beskåda en brutal kamp och sen lägger sig tystnaden och hon är mätt för denna gång och en mindre gädda har fått sätta livet till.
Måste man ha en braid för gäddfiske, det är en fråga som jag får ofta. Nej, det behöver du inte, men en braid har väldigt många fördelar vid fiske efter gädda. Gäddan är hård i munnen och med en stum braid, så krokar du flera gäddor. Braids finns både i flytande och i sjunkande versioner på marknaden och jag rekommendera dig en flytande braid för flötmete, flötestrolling och diverse spinn/Jerkfiske. Power Pro, Strike Wire, Savagear Adrenaline och Berkley Whiplash är de jag rekommenderar och dem är flytande. Bland de sjunkande är Nash Bullet braid och Dynon SK väldigt bra braids och de finns på 300 meters spolar. Du kan använda nylonlinor och jag rekommendera att du letar efter linor, som är lite försträckta typ Berkleys Trilene XT, själv använder jag Berkley Big Game och Daiwa sensor Brown m fl. Jag har en lina från TF Gear hemma för test och den verkr vara väldig fin, jah kommer till denn alina senre i livet, när jag har testad den.
Jag hör att en del av er får linbrott mitt i krokningen och som jag förstår det, så har flertalet av er använd denna typ av låsbara bly och ni har haft dessa sittande på era huvudlinor. Dessa bly fungerar bra, men man måste sätta dem på wiren eller använda dem glidande genom att placera pinnen rätt i blyet, så blyet kan glida och inte sitter fast. Kolla även att kanterna på blyna är rundade och inte vassa eller annat som på blyet till vänster på bilden. Det stora problem är att dessa "bly" knppast innhåller något bly, oftast är det en hård metallegering av bly, zink och vitmetall och det går inte att forma på ett bra sätt, som vid rent bly. Oftast spricker det bara och det ser ut som silvrigt gjutjärn, det har du troligen sett och detta material ska man passa sig för.
Du glömmer väl inte ballongfärden i dem friska vårvindarna? Ett lite partypaket med ballonger och pump, samt lite pappersgejm kostar inte skjortan och ger ger mer fisk, än du någonsin kan drömma om. Du kan drifta ut på ofiskade området och knycka av ditt bete eller låta gäddan ta betet och ballongen fortsätter sin färd över vattnet. Jag har på annan plats på bloggen, beskrivit hur du går tillväga, leta upp det och kom i gång nu, var gäddorna snart har lekt klart och huggar som besinningslösa. Live eller deadbaits spelar ingen roll, ballongens rörelser ger det mesta som hänger under dem lite liv och det är en suverän metod, du inte ska missa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.