torsdag 6 februari 2014

Nu är jag på gång Josefsson!

Jag gillar att pilla med spö och få dem fina och redan igår kväll kliade det lite i fingrarna och samtidigt så vill jag kunna leverera dem tillbaka till Anders, så fort som möjligt.

Så det började med en blötläggning av handtagen och därefter skrubbades dessa korkhandtag med Yes diskmedel! Ja, du läste rätt, det rengör det mesta och det blir bra.
Ni har säkert sett reklamen om Yes diskmedel, var man påstår att en flaska räcker till 10 000 tallrikar! Josefssons spö var inte rena, kan jag säga och jag är uppe i 8,7 liter Yes och då blev de så här fina, som nya!
Rengjorda rullfästen, här fanns det mesta och även de blev som nya, nästan, händerna sliter faktiskt på rullfästen tro det eller ej!
Fig Rig - spöet hade en ljusblå ful lindningstråd, den bestämde Slynan och jag att den skulle vara svart och Josefsson kan hoppa och dansa, skrika och gapa, nu är det svarta lindningar och ...
... visst blir det betydligt snyggare och det ger ett bättre utseende på spöet.
Diamondback - spöet var tufft att få rent kring spöringarna, men jag fick bort väldigt mycket rostavlagringar och alla lindningarna är numera fria från sprickor  med lite lack mellan benen på ringarna, så försvinner mycket, samtidigt som lindningarna blir täta.
Jag lackar första gången i kväll, sen måste jag packa, jag sticker till Holland i morgon och under tiden jag är där, får spöna ligga och torka till och sen ska de ha 4 - 5 lager lack och sen kommer de att hålla bra många år framöver.

Så tisdag nästa vecka har jag dem klara och jag kan bara hoppas att Anders blir nöjd med mitt arbete. Jag vet att han blir nöjd, än har ingen klagat över mina renoveringar, men om han börjar, så ska vi smiska honom i rumpan med var sitt spö, enligt Slynan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.