måndag 3 februari 2014

Ibland blir det inte som man vill!

Vi kan göra mycket i vårt fiske för att lyckas och jag brukar nog kunna klura ut vad som är felet, men ibland går det inte och ibland blir det inte som man tror eller vill!

Jag tänkte ger er 5 små scenarios som tydligt visar att man ska att man ska inte ge upp och man ska prova allt man har med sig och ibland räcker inte ens det och här pratar vi gädda, som oftast är hungrig och har huggreflexer.
Linnéasjön för några år sedan, jag hade både dead - och livebaits ute och satt bakom 4 spö och det hände absolut inte ett skit, för att säga det på ren svenska och den bästa tiden på dagen gick bara bort och där satt jag.

Jag hade fått hem ett litet Jerkspö och lite beten och en redskapshandlare ville ha mitt utlåtande om dessa grejer, långt in på eftermiddagen kom jag på att man kanske skulle testa dessa grejer!

Första kastet blev inte bra, ett stort skatbo som fick fixas och sen ställde jag kastbromsen rätt och i andra kastet small det till i spöet och denna gädda kunde inte låta bli lilla Nemo, som simmade så fint mellan två upp poppade Sillar!
Svarte göl mitt i centrala Nybro. Här satt jag också med 4 spö ute och det var stendött, som i graven och jag var på väg hem, när en ung kille kom ner och frågade om jag hade fått något.

Jag snäste nej och han gick bort en bit och kastade och i andra kastet satt hans wobblare i ett stort Pilträd och han slet av sin lina.

Jag tyckte synd om killen och lånade ut en Salmo Slider i Fire Tiger färg och han blev glad och tackade mig för vänligheten och vad hände, jo han fick denna feting precis där, var jag hade flyttat bort ett av mina spö!
Rismåla göl. Jag hade 4 ismetespö ute efter gädda med stora fina livebaits och pimlade lite efter Regnbåge i väntan på att en av de stora gäddorna i Bloms vik, skulle ta en av mina stora mörtar.

Den väntan varade hela dagen och jag var på väg att ge upp, fast ett sista håll skulle göras bland alla mina ismetespö och så blev det

Ingen regnbåge nappade och efter 20 minuters nötande rasslade det till i min lilla UL - rulle och efter 15 minuters drill, kom denna dam upp till hålet och jag släppte henne sedan med orden: - Vad var det för fel på mina mörtar? Den föll för två 2 små Softies i gul färg som var insmetade i Pro - Cure!
Pimpelfiske igen efter Regnbåge och dessa fetfenor ville inte vara med denna dag, fast jag nöp en i alla fall och sen kom hugget med H på min lilla räkbit och denna gädda runt 6 kilo kunde landas efter en tuff strid på mitt klena spö och tunna lina.

Varför tog den en räkbit, när det fanns 6 ismetespö på isen i samma område med levande mört och Abborre? Jag kan inte svaret på denna fråga, men ibland blir det inte som man vill eller tycker det borde vara!
Linnéasjön igen! Sillar och halva Makrillar låg ute och det var bara frågan om när det skulle komma ett drop på en av mina Drop - offs, men icke!

Jag flyttade spö efter spö och fiskade av varenda kvadratmilimeter på badplatsen, men resultatet blev det samma, ingen fisk!

Under mina sista 30 minuter innan frugan skulle hämta mig, tog jag fram ett flötmete, hängde på en Sill och lade ut denna och satte mig för att ta sista kaffet.

Det var så kört det kunde vara och jag vevade in alla mina spö och tacklade ner, men i samma sekund jag tog spöet med flötet och rörde flötet, så stack flötet och jag räddade dagen med denna gädda.

Den fanns där, den fanns där hela dagen! Den hade 4 beten att välja på, men en Sill, som hängde lite högre i vattnet och som plötsligt rörde sig, det blev lite för mycket och dessa exempel visar bara att man ska inte ge upp, utan prova allt i sin makt för att få ett hugg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.