måndag 3 december 2012

Wiretraces for The big Lady!

Slättengren ringde nyss och berättade att det fanns 3 cm is under 12 cm snö på gölen, det innebär att det tar lite längre tid, innan kylan brinner genom snötäcket och isen ökar, men is lär det bli med detta väder, som ska pågå ett bra tag!

Vi hade minus 11 grader vid köksfönstret och minus 14 utanför staden i morse, så det tar sig, men om det blir något fiske i helgen, det vet i tusan, kanske och man får väl se om man får sig ett dopp.

De flesta av mina gäddtackel har någon form av lull - lull hängandes och jag hittade även lite "rena" tackel, men det behövdes lite flera och det satte jag igång med igår.
Allt görs med Drennan Seven Strand wire i 28 lb, en pålitlig wire, som har många anhängare bland gäddfiskarna i landet.
Här en del av gårdagens kreationer och jag håller mellan 7 - 12 cm mellan krokarna, det brukar passa de flesta beten och jag ska ha mina stora beten med en krok i ryggen och den andra rak ner under buken.

Jag tror att detta är rätt läge, den dagen hon kommer nere från djupet och klappar till en av mina Regnbågar eller Makrillar, man får prova sig fram lite här med vart krokarna ska sitta.
Alla krokar knyts fast med en Knotless knot och knuten/lindningen täcks med shrinktube, som sedanmera krymps i kokande vattenbad.

Allt hålls på plats och det ser bra och prydligt ut, utan att penetreringsförmågan förstörs. Dessa damer är inte så värst pussvänliga, utan har en stenhård käft och vissa tider på året, tänder som skulle göra Havskatt avundsjuk, så starka och vassa krokar och en bra wire är ett måste!
Ett färdigt 2 - krokstackel med 2 stycken Fox krokar i size 4, det blir allt till en början, jag tror inte på något julpynt, då det inte brukar blänker eller rasslar kring en Regnbåge eller en Makrill.

Rena tackel och skulle de behöva pyntas, så sker det i efterhand och det är bara att hänga på, vad man vill testa i form av skedar och annat.
Drennan Slim Crimps i 28 - 40 lb passar perfekt för Drennan Seven Strandwire i 28 lb och det är enkelt att få wiren genom wirehylsan 3 gånger, som är betydligt starkare och det kan inte glida isär.

Har du bara wiren genom wirehylsan 2 gånger, så finns det en risk för att wire kan börja glida i wirehylsan, men det sker inte om du har wiren genom 3 gånger.
Så ska det se ut och det håller i alla lägen! Kläm wirehylsan med en avbitartång försiktigt på 5 - 6 ställen och sen klämmar du hela wirehylsan med en platttång.

Som du ser, så använder jag inget lekande på denna del av mina 2 - krokstackel, det behövs inte och du sparar ett lekande ...
... som du i stället kan använda för din Overtrace, som du gör på detta sätt. Denna är tvinnat vid beteslåset och du ska alltid ha dina blyhagel på wiren, inte på din huvudlina, som kan ta skada, när du monterar haglen.

Jag ska bara ha så lite vikt på mina tackel, mina tunga beten behöver inga hagel, de sjunker ändå, men för andra mindre beten, kan lite extra vikt vara på sin plats.
Tro inte att jag är snål av mig eller försäljare på Fladen Fishing! Men denna lina kostar endast 49 kronor på ÖoB och den är faktiskt väldigt bra genom dels färgen, nötningståligheten, priset och styrkan.

Vi är flera som använder denna Fladenlina och ingen av oss har haft linbrott eller annat, det håller betydligt mer än vad den lovar!

En bra billig lina, som tål mycket stryk mot iskanten, ganska stum är den också - Jag gillar den och kan rekommendera den till alla, som ismetar sina gäddor. Vid ett tillfälle lyfta jag en gammal rostig damcykel från bottnen till isen på 0,40 mm! Sen gick det inte längre!

Så snart isen bär upp mig, ska jag dels mäska på ett flertal ställen för den stora gäddan och se vad som händer genom mitt SmartCastlod.

Det är inte bara fisk man ser, du hittar olika features, som kan vara hennes ståndplats och man hittar framför allt vart Regnbågen, hennes basföda, befinner sig och det är nog där eller i omedelbar närhet, man ska sänka ner sina beten och be till högre makter om lite tur.

1 kommentar:

  1. Litar inte på den wiren längre efter att den har gått av två gånger för mig, och det har varit mellan krokarna. Dock har den hållit för två 12+ gäddor och helt klart är den smidig.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.