söndag 16 december 2012

Bling - Bling tackel.

Det blev inget fiske för mig igår, utan julhandel, snöskottning, renovering och lackning av mina spö och Staffes spö, skulle ha ny text in White. 

Så där gick den dagen, men idag ska jag ut och kolla isen och jag tar nog med ett pimpelspö, jag hinner inte fiska gädda, men man kan börja med att mäska lite olika platser, inför den kommande veckans fiske.
Jag hittade tre shitbilliga rullar från Fladen och de ska användas ett par gånger i vinter, när vi dra ut på jakt efter storabborren.

De fylldes med 0,30 mm lina och det räcker gott till Abborre och för dessa lätta spö, allt som fattas är ett litet livebaits på en enkelkrok och sen rätt plats förstås, men den kan jag.
Jag ska inte börja med en massa Bling - bling tackel på Rismåla, som jag har sagt, men vi kommer aldrig ifrån att dessa julpynt lockar fram rovfisken, genom sina ljud och sina blänkande skedar, spinnerblad och smileblades.

Jag vet genom mina mejl, att det är många nya, som ska ut på ismetes väg för första gången och här kommer lite tips till er, som verkligen lockar fram gäddorna till era tackel och livebaits.
Vanliga skeddrag fungerar superbt för att locka fram gäddorna, men priset är högt och du gör dem betydligt billigare själv med lite gamla matskedar och lite färg och du slipper att använda kulbly.

Två hål, ett för ditt beteslås som du har på huvudlinan och ett för en hake, var du monterar ditt 2 - krokstackel, enkel, billigt och väldigt effektivt.
Så ska det se ut och du kan ha ett spinnerblade på ditt tackel för lite extra ljudeffekt och du ska ha en pärla, som är större än innerdiametern på toppöglan, den ska sitta ovanför ditt beteslås, så slipper du att linan dras genom öglorna.
I mörka vatten använder jag ofta dubbla skedar, som ger betydligt mer reklam runt ditt bete, den gulmålade skeden här, är av kromat plast och väger inget.

En större pärla och en stoppknut av yllegarn, ser till att skeden håller sig en bit från betet och krokarna.
Dessa små Teasers är effektiva, spinnerblades, som med ett par små färgade pärlor snurrar runt över den röda tråden, det kan ingen rovfisk låta bli att höra, se och retas av och detta ökar dina chanser för Abborre, Gädda och Gösen.
Vill du göra det väldigt enkelt för dig, så köper du en massa spinnare på Biltema, jag tror du får 30 stycken för ett par hundralappar.

Hur många av dessa som fungerar vet jag inte och de ska inte spinna, utan bara skramla och blänka, det räcker gott, för att locka till sig rovfisken i dina vatten.

Klipp av den befintliga trekroken och montera en hake och sen ditt tackel, ditt livebait kommer att få spinnaren i rörelse och ljudet och blänket sprids i vattnet av betesfiskens rörelser, även en suverän metod i strömmande vatten vår och höst!
Spinnerblades eller som här propellrar, ger en del ljud och blänk ifrån sig, men dessa småsaker kommer inte i närheten av en sked eller en spinnare, men de är bra att ha på tacklen mellan skeden och krokarna.
Här tre olika Bling - bling tackel. Till vänster ett smileblade, i mitten ett spinnerblade och till höger dubbla propellrar som snurrar runt.

Allt detta ger mer fisk än rena tackel och jag vet att jag inledningsvis, sa att jag  ska fiska med rena tackel och så blir det, men är det så att dessa effekter behövs, så ska mina tackel pyntas, var så lugn! - Alla Damer, stora som små, gillar smycken eller Bling - bling eller hur?
Sist och inte minst, detta tackel för stora feta fiskfiléer, som bara ska hänga fritt och dofta fint. Den lilla trekroken ska i princip bara hålla filéen kvar och den stora enkelkroken ska bara monteras lätt i köttet.

Hamnar dessa krokar i käkvinklen hos den stora, som jag jagar, så är jag nöjd, mig veterligen så har ingen svensk fisk rättat dessa Tiemco TMC 600SP, så jag känner mig ganska så lugn, inför vårt möte damen och jag.

Nu ska jag dra ut över stäppen och se om isen är bra på de platser, var jag hade tänkt mig att mäska lite, ett pimpelspö får nog hänga med och vad som sker under dagen, det tittar vi på i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.