måndag 24 december 2012

Är majs tillåtet i dit Put and Take vatten?

Jag hör ofta att majs ska vara skadlig för Regnbågen och direkt kommer förbudet för användning av detta effektiva bete upp i regelboken. 

Vi har det så i Rismåla, jajamän, en tidigare medlem påstod att Regnbågen inte klarade av stärkelsen som finns i majs och vips, så hade vi ett förbud i regelboken!

Jag har pratat med flera, som odlar Regnbåge och detta är helt fel! Regnbågen klarar visst av stärkelsen i majskornen och väldigt många odlare använder just majs under uppfödningen på grund av majsen är billigare än diverse pellets.

Kanske går det att riva upp detta förbud under ett möte eller liknande, jag med flera ska försöka att få bort vårt egna beslut i reglerna och jag tror att det blir till det bättre för både Regnbågarna och karparna i gölen.
Får du använda majs i ditt Put and Take vatten, så rekommenderar jag verkligen dessa från Bag ém, de finns i flera varianter och är gjorda för karp och specimenfisket.

De är dock väldigt effektiva beten för pimpelfisket och jag har provat denna Super Strawberry, som med sin naturliga doft av Jordgubbar lockar till sig fisken snabbt och det nappar bra, vill jag lova.
Jag använder ganska långa tafsar, när fisken är trög och ofta även mindre blänken, grunden till detta är att ett för stort blänke kan ibland skrämma dem lite, men med en längre tafs, mindre blänke, så vågar de sig fram och tar betet.
Har du däremot ett förbud hängande över dig i ditt vatten och bara får använda konstgjorda beten, så kan du med stor framgång använda dig av plastmajs eller mindre gummiboilies, som visas här.

En 30 cm tafs med en Drennan Boilie hook i storlek 4 är vad jag använder till allt mitt pimpelfiske efter Regnbågen.

Alla plastbeten monteras genom sidehooking, så det mesta av kroken är exponerad och det ökar din chans att kroka fisken. Titta på gummiboilierna, så ser du vad jag menar med sidehooking.

Jag knyter fast kroken med en Knotless knot och har en ögla i andra änden och det är lätt att byta tafsen mot ett annat bete eller betesfärg.
En simpel och enkel tafs gjord i 0,30 mm nylon, som ger tillräcklig rörelse för ditt blänke och bete utan att det förstör gången eller känsligheten i ditt spö.

Den grövre diametern på tafsen, gör att du kan landa dina fiskar, genom att ta tag i tafsen och med fiskens rörelser få upp den på isen.

Väldigt många fiskar efter Regnbågen med alldeles för grova linor, något som hämmar blänkets gång, du ser - och känner nappen sämre, Regnbågspimpel är finlir på lätta grejer och super roliga drillningar.
Får du använda räka som bete, så är det ett super bete i alla avseende, bra doft och ett bete, som syns bra och Regnbågarna älskar dem.

Under vissa dagar kan fisket vara väldigt trögt, man kan få sitta uppemot 20 - 30 minuter i ett hål, innan man kanske känner en liten stöt på räkan.

Här gäller det att inte kroka i första taget, utan låta Regnbågen få ta lite hårdare och ibland lyckas man och ibland avgår Regnbågen med segern och din räka är borta!

Är fisken omöjlig att kroka och bara snor åt sig dina räkor, så prova med en tafs och en liten trekrok i storlek 10 eller 8 och montera räkan, så den sitter över två av krokarna, det brukar hjälpa och tre mindre krokspetsar, ökar chansen för att du krokar fisken.
Variera ditt fiske, ena dagen vill de ha mycket blänk, precis som med Abborren och andra dagar, får man fiska väldigt försiktigt med små rörelser och skakningar i spöet.

Variera även lite med dina blänken, ibland kan ett större blänke vara bra och ibland krävs det ett mindre för att de ska våga sig fram till ditt bete.
Regnbågen attraheras av färger och den gula färgen är enligt mina erfarenheter absolut den bästa och därefter kommer den röda signalfärgen, som finns på många blänken.

Men som betesfärg håller jag den gula som bäst och många av nappen är rejäla hugg, var det inte finns några tveksamheter till vad det är som har tagit betet.

Det finns dock massor av färger bland vara blänken och beten, så experimentera lite tills du hittar dina favoriter, beten med klara eller skrikiga färger ger oftast stenhårda hugg, när väl fisken har bestämt sig.

Hanfisken tar oftast betet betydligt mer aggressivt än vad honorna gör, hanen bankar på rejält i hugget och honorna tar oftast lite mer försiktigt, men som i allt fiske, så är det vice versa vissa dagar, grädden på moset som man säger.

Lite olikfärgade prickar på blänket har också en stor betydelse, så oavsett om du gör dina egna blänken eller köper dem i butiken, prova ett blänke med prickar och ett utan och du kommer på ganska kort tid att se vilket som lockar bäst.

Nu ska jag gå ut och skottar bort snöstormen, som drev in över Smålandia igår kväll och i natt och med dessa ord önskar jag er alla en god fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.