onsdag 5 december 2012

Ont i ryggen och fiskesugen.

Jag börjar bli klen i senan, som håller uppe ... ni vet nog vad jag menar! Jag sträckte mig i ryggen igår kväll, när jag skottade bort det vita helvete, som kom ner och det känns inte så bra just nu.

På kuppen av det hela börjar jag bli väldigt sugen att beträda isen och påbörja min jakt på Rismålas gäddor. Alla prylar är som sagt klara och står färdiga för den dagen, var isen bär och då ska det fiskas.
Jag vill inte ha några snipor, men det kommer nog att bli en och annan, som fastnar i mina beten under vägen fram till den stora.

Några mindre kan vara roligt i början, så man får bort ringrostigheten och upp värmen, men inte för många tack.
Min tanke under det första dagarna på isen, är att meta av ett par sträckor och mäska på några andra sträckor och sen prova senare, där var det har mäskats.

Jag har gott om mindre beten, som jag ska hacka eller bara dela och det ska ner under isen för att eventuellt locka fram en av de större gäddor.

Det borde fungera som i alla andra vatten och faller hon för detta, så är hon fet och fin vill jag lova, med den mängden små beten jag har.
Under tiden mäsket drar till sig gäddorna, så ska ja pimpla lite efter regnbåge, det är roligt och spännande, samt ett bra tidsfördriv mellan flyttningarna av spöna och nappet från rätt madamm.
Här en bild från förra vintern, som blev en ganska kort historia och mest fiske efter regnbåge, var jag nära den stora? Jag har ingen aning, men det blev som så ofta, bara snipor, när vi fick fisk på gölen.

Detta kommer att ändra sig med stora beten, som de mindre gäddorna inte gärna tar eller får i sig och det ska letas mycket mera för att hitta den rätta fisk.
Det börjar se bra ut i frysen och snart kommer mina Makrillar hem och kanske har jag en möjlighet att få tag på mindre levande och döda regnbågar också, så det ser bra ut för vintern.
Jag har suttit många timmar bakom karpspöna och funderat på vart bästa stället i gölen är och med tanke på vad som har setts under lek och jakter tidiga morgon och sena kvällar, samt vad jag vet och själv har fångat, så kan det mycket väl vara Bloms vik, som ger utdelning i form av en riktig stor gädda.

Nu är det dags igen för värmedynan, lite verktabletter och Voltaren salvan, så man blir återställd i tid, man vill jo gärna vara pigg, när det blir dags och ryggen är jo inget att leka med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.