söndag 9 december 2012

Denna eviga väntan ...

Jag känner mig som Spiderman, när jag klättrar på väggarna! Jo, det är sant och snart blir man väl helgalen av denna eviga väntan på en is som håller.

Det gick inte denna helg, var jag var ledig i tre dagar och samtidigt har ont i ryggen, så planerna var att det skulle fiskas nästa helg, men nu kommer det mera snö som förstör de hela.

Slättengren skulle kolla isläget under dagen, men jag tror att han kommer med bad news och den kommande arbetsveckan känns faktiskt bra och skön, man funderar inte så mycket på fisket, men fram åt fredagen, börjar abstinensen att komma och jag hoppas verkligen, att det finns något vattenhål som håller då.

Det måste börja att hålla, vi har väldigt kalla nätter och isen bör bli tjockare, fast det går sakta. Jag har bara nästa vecka kvar att jobba och är sen ledig i 23 dagar och då ska jag då f-n inte sitta hemma eller leka Spiderman!
Nog om gnäll från min sida, det är som det är! Tillbaka till gölen med grov gädda och här en bild på 4 spö, som stod parkerade ute på djupet under förra årets fiske.

Vi hade bling - bling tackel och ganska fina och hyfsat stora livebaits i form av mört och jag trodde faktiskt att under dem två dagar vi provade på detta ställe, att någon större gädda skulle visa intresse för våra beten.
Så var det inte, vi fick två snipor som vanligt och i år kommer denna storlek att bli ett av mina beten. Jag har pratat med de som har fiskat gädda från isen och följande kom fram: Man har bara fiskat enstaka dagar varje år och man har fiskat med levande mört i den storlek, som man nu fick tag på och största gäddan har vägt 5 kanske 6 kilo.

Man har bara fiskat i norra delen av gölen, självklart så nära bilen, som bara är möjligt och det säger mig att detta nog inte är rätt område att börja på. Jag har själv provat här och igen bara fått mindre fisk upp till 3 kilo och jag måste söka den stora på annat håll, tror jag.
Stora mört, om det går att få tag på, kanske en hyfsat pimpelabborre som bete och sen Sill, Makrill, Regnbåge och mindre jackpikes, kommer att bli mina beten i första hand.

Vi har dock fått möjlighet för att få tag på andra, lite mera sofistikerade beten och det kommer jag till senare när vi åker och metar upp dessa, men det kan vara lösningen, för att landa en av de stora gäddorna.

Jag har pratat med en del engelskmän om detta med beten under vintern. För det första, så förstår de inte hur man kan ge sig ut i detta väder, kyla mm som råder.

Men de rekommenderar att man fiskar med stora filéer av fisk och dessa marinerar de i pike flavours eller fiskar de mer stinkande beten som Sill, Skarpsill och Makrill naturella som de är.

Engelskmännen har inte våra vintrar och har oftast öppna vatten, men kalla vatten och de får gott om fisk på flötmete, driftfiske med stora fiskfiléer, som bara hänger under flötet, så det där ska nog provas med jämna mellanrum.

Jag tror på mäskning med fiskbitar, gäddan är lat av sig och i alla andra vatten jag har mäskat, så har det gett bra utdelning och en väldoftande Makrillfilé, kan vara bra i dessa lägen.

Jag ska även prova med Ruby - Dupy sacks i mindre format, ni vet väl att hajfiskare använder dessa säckar fulla av fiskbitar och blod, för att lockar fram hajarna och fiskbitar och fiskrense i mindre lök och apelsin säckar, lockade fram mycket fisk, när detta testade under en vinter på Linnéasjön för många år sen. Vi må pröve!
Min gamla Pike matta fick sig en sväng hos en skomakare, den var lite si så där i sömmarna efter allt användande och nu är den i tip top condition igen.

160 cm lång och i den sängen, ska The Big Mamma nog få rum, blir hon kall eller för livlig i sängen, så stänger jag bara in henne, innan vi tar bilderna på denna utvecklingstjej.

Jag hoppas hon har de rätta formerna, som vi män gillar och har hon det, så hamnar hon nog inte bara på en sajt, utan flera, men först ska vi ha henne på sängen!
Det blir ett tufft jobb, den dagen isen bär och snömängden gör det inte lättare, men jag ska leta och jag ska hitta, så enkelt är det bara och det får ta den tid det tar.

Jag har bara 3 kilometer till gölen, 23 dagars ledighet + övriga lediga helger, kanske 300 stycken 200 mm hål att borra, rengöra och skotta rent kring.

Jag hoppas dock att en vacker vinterdag, kunna visa upp åtminstone en av de riktigt stora, som går i gölen - Jag är bara 53 och har många år framför mig!
När jag gick genom alla grejerna, så upptäckte jag till min stora glädje, att mitt gamla handbyggda pimpelspö för grov Abborre har 20 år på nacken denna vinter och det ska jag nog fira med en större Abborre.

Jag vet om ett par bra vatten, var det finns rovriddare upp över 2 kilos strecket, riktigt så högt, har jag inte kommit än, men det kanske är dags nu, var spöet fyller 20 bast?
Allt står klart, varje pryl har minutiöst gåtts genom och jag väntar med längtan för att komma ut, jag får högst troligen skottar snö under den kommande veckan, men jag hoppas att Slättengren ringer i dag och talar om att han var ute på isen och hoppade på den.

Är det så, blir den en otrolig låååång arbetsvecka innan, jag får mina 23 dagar i frihet, men jag ska njuta av varje sekund på isen i jakten på den vackra tjejen, som ska ligga i sängen. Vad gör man om isen inte håller, tar man en enkel biljet till Pajala eller?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.