måndag 22 februari 2010

Sverige och utvecklingen på mitt fiske.

Under mina år i Danmark fanns det inga bra grejor att tillgå, utan man flötmetede med bulliga flöten och det kostade oss många fina gäddor genom att fisken släppte betet på grund av motståndet från våra flöten. Bottenmetet gick bättre med frilinafiske eller att ha det bulliga flötet liggande på ytan och betesfisken liggande på bottnen.
Det fanns inga larm och dem ända indikatorarna var mina ögon, väl i Sverige och några år senare kom det fram bättre grejor i form av wire, bättre krok, blyhagel och en del nappalarm dök upp på marknaden och livet blev på något sätt lättare. Jag har utvecklad det mesta och mitt fiske har blivit effektivare, bland annat metoden floatledgering och fiske på olika distanser med blysänken. Vi är i dag bortskämda med grejor och i principp är det bara att beställa eller gå in i närmsta redskapsaffär och handla det man behöver. För i tiden hade man inga grejor, men man hade pengar, nu är det ibland tvärtom!
Ismete i Danmark var inget man överhuvudtaget tänkte på, vi hade ingen is att tala om, så det var nytt för mig, lika så wiretackel med olika lockande komponenter. Det har först kommit på senare år och där sker det en utveckling hela tiden och man kan bara undra vart det stannar.
Jag minns väldigt väl min första vinter i Sverige, jag bodde i Orrefors och en dag när jag stod och gjorde mitt kaffe innan jag skulle till jobbet stod thermometern på minus 29 grader och jag var tvungen att kolla på en karta hur långt upp i landet jag befann mig! Nybro ligger i höjd ungeför med Skagen, men det är stor skillnad på vintern mellan hemlandet och utlandet.

Bottombouncing och slowtrolling har också blivit utvecklad på senare år, elmotorar fanns inte när jag började, då var det råstyrka i armarna som gällde eller en störande motor och doften av Bensin. Hade man sett en välutrustad trollingbåt som dem ser ut i dag, hade man undrad när den skulle skjutas iväg upp till månemannen.


Flavours, oljor och andra doft ämnen, samt Kebab - riggen med fiskbitar är också nyheter som har dykt upp sedan jag flyttade hit. Effektiva saker som är här för att stanna för gott, ett par mililiter doft kan ändra en trög dags fiske på ett par minuter.
Mäskning med fiskbitar och sedan fiska med en Kebab - rigg är något av det effektivaste du kan använda oavsett vatten eller väder. Du väcker gäddans nyfikenhet och hunger genom dessa metoder och resultaten kommer snabbt.



Ballooning och fiske med driftflöten är metoder jag använder mig mycket av, du täcker stora ytor och med ballongen kan du komma åt dem flesta ställen med vinden i ryggen. Supereffektiva metoder som ger mycket fisk och inget som var uppfunnen när jag växte upp och började min karriär. Alla dessa metoder finns beskrivna här på bloggen, så finns det något av detta som fallar dig i smaken nu till vårens gäddfiske så är det bara att kolla läget och prova dem.
Jag ska inte skryta med att jag är av den händiga typen, men jag har definitivt inte tummarna sittandes på ryggen och jag tillverkar en hel del grejor själv. Jag finner det roligt och stimulerande att fånga fisk på grejor som man har gjord själv eller viderutvecklad från en köpt sak. Man sparar en del pengar som man kan lägga på annat som man inte kan tillverka själv typ krok, bra lina mm.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.