söndag 28 februari 2010

Fight, foto, återutsättning, märkning av gäddan och en ny spöserie från BFT.

Man ser en del som drillar sina fiskar på tok för länge och man har lite lekstuga, vad det beror på vet jag inte, men fisken mår inte bra av att bränna för mycket energi och det tar tid för dem att återhämta sig.
Många bilder blir inte bra på långa fiskar som exempelvis gädda och det finns bot för detta. Vi ska även titta lite på återutsättningen av gäddan, här har jag jag sett många skräckexempel genom årens lopp och det gynnar inte fiskens framtid!Drilla dina fiskar så gott det går och ge dem inte lina om det inte behövs, lek inte med dem i kanten eller vid båten. Jo längre dem brännar energi, jo längre tid tar det förrän du kan sätta tillbaka fisken.
Säcka gärna fisken en kort stund, om den har gett dig en tuff fight, men ha den inte i säcken för länge, det skapar problem vid fotograferingen. Jaga aldrig fisken med håven, utan drilla och håva fisken, när det är dags genom att dra fisken över håven och sen håvar du den.
Dem flesta garvade gäddfiskare fotograferar sina gäddor på detta sätt och det blir för det mesta bra bilder. Gäddan är en långsträckt fisk och håller man den vågrätt kommer fiskens rygg att hänga ner och fisken blir som en båge och det är inte snyggt och det är inte bra för gäddan.
Ta ett stadigt gällgrepp och håll den lodrätt och stötta kroppen med den fria handen. Håll fisken blöt och ta dina bilder snabbt och återutsätt fisken så fort som möjligt.

Man ser ofta folk som bara kastar tillbaka fisken som om det var skräp, är inte fisken värd något bara för att den var liten? Den lilla fisken kan bli en stor fisk i framtiden och vi vill alla fånga stora och fina fiskar eller hur? Så behandla dem väl och sätt dem tillbaka försiktigt, det är ditt ansvar, glöm inte det!
Håll gäddan i gällgreppet och lägg den ner i vattnen, ta seda ett tag om fisken och håll den tills den simmar iväg av egen maskin. För er som är lite rädda för gäddan och eventuella skärskador, så finns det speciella handskar att tillgå och du hittar dessa i dem flesta butiker som säljer gäddprylar.


Man hade ett märkningsprojekt för några år sedan i Kalmar sund var man märkte en del gäddor och satte tillbaka dem. Sportfiskarna som fångade dessa märkta gäddor skulle rapportera in sina fångster med vikt, längd och tagnummer till sötvattenslabbet i Drottningholm och jag tror att det var Olof Engstedt som höll i detta projekt här i Kalmar regionen.
Jag undrar lite över vad man kom fram till och vad syftet var, någon som vet? Skulle vara intressant att veta vad man kom fram till och om man fortfarande håller på med detta.



Ny spöserie från BFT, bra namn tycker jag, det passar bra in på "Trumman" fast han är inte lika mycket Bandit som han är gäddfiskare. Suverän kille med en enorm mängd stora gäddor på sitt samvete.
Det ingår ett flertal spön i serien och dem täcker det mesta inom spinn, Jerk och softbaitfisket, se dem hos din redskapshandlare, det är så smäckert och bra priser.
Det var allt för denna gång, min lediga sportlovsvecka är snart slut! Ända sporten jag har utövat är snöskottning och målning, min kropp har inte minskat ett ända gram och det känns bra. Snön sjunker ihop rätt bra och kanske är det dags att fiska lite nästa helg, man behöver lite nytt syre i dem gamla lungorna.
I kväll ska jag på årsmöte, men jag är hemma vid 21, då börjar kriget mellan USA och Canada i hockeyfinalen, den vill du väl inte missa? Jag hoppas att USA vinnar över dem kaxiga lönnlövsprydda egon! Spännande!




6 kommentarer:

  1. dom donar med märkning fortf tror jag , för på pike tävlingen i våras så var de den som fångat fläst märkta gäddor som fick pris(15st tog han om jag inte minns fel )vet åxå om att dom har en räkningsstation i snärjebäcken nere mot havet ;)

    SvaraRadera
  2. Okay tack för infon, men vet någon vad detta ska leda till?

    SvaraRadera
  3. Jag mailar Olof om ditt inlägg så kan han säkert svara på dina frågor.
    /Magnus

    SvaraRadera
  4. Och här kommer svaret från Olof. (Han kunde visst inte kommentera pga fel.)

    “Hej Luis! Kul att du har en märkt gädda på bild, är den inrapporterad? Om inte, rapportera in den här så kommer en trisslott på posten! https://www.fiskeriverket.se/vanstermeny/forskning/fiskmarkning/hursermarketut/tillsotvattenslaboratoriet.4.7c5197de123343f05d280001802.html

    Vi har hållit på i fyra år och märkt gäddor och abborrar främst. De är fångade med ryssjefiske vid åmynningar och de har fått ett elektroniskt chip (PIT-TAG) instoppade i buken, samt ett yttre märke rött eller blått, såsom du visar på bilden.
    Vi tror det finns två olika sätt för gäddan att leka i Östersjön, antingen i havet eller i åarna. Vi tror också att de som är födda i en viss å går tillbaka och leker år efter år i samma å. Genom märkningsförsök bl.a försöker vi se huruvida samma individer kommer tillbaka till samma plats år efter år. Genom det elektroniska chippet får vi information vilken individ som passerar våra uppbyggda stationer i åarna (fungerar ung. som stöldskydd i butiker, passiva chip som aktiveras när de passerar ett litet magnetiskt fält runt grindarna.
    Vi fortsätter med forskningen, just nu håller vi på och sammanställer all data vi har fått in, kommer utmynna bl.a i min avhandling om något år.

    Mvh Olof”

    SvaraRadera
  5. Jag får tacka för alla kommentarar! Intressant läsning måste jag säga. Jag tror att den avbildade gäddan och en större Abborre är inraporterad direkt till dig Olof, jag tror att Diesner ringde dig direkt efter att jag fick dessa fiskar. Jag kan ta med borren i et senare inlägg!

    SvaraRadera
  6. Och svar från Olof igen... som inte är så bra på det där med datorer tydligen ;)

    "Gädda nr 6547 på bilden är mycket riktigt inrapporterad till mig!

    Mvh Olof"

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.