måndag 1 februari 2010

Sticker emellan med ett hemmabygge!

Jag hade hör och häpna ett gammalt flugspö stående i källaren! Jag och flugfiske är som eld och vatten, men, men spöet var skabbigt, fullt och totalt värdelöst för mig för fiske och något borde göras.
Efter stunds funderinger kröp det fram en liten smart idé som nog skulle kunna funka och sågen kom fram. Spöet var ett Kingfisher Green Highlander 14 fot med tvåhandsfattning. Jag började med att fimpa det nedre handtaget och rullfästet, sen rök ringerna på botten och mittendelen.Ett par gamla standardgängor hittades och monterades på toppen av mittendelen och nu hade jag ett håvskaft som var delbart och långt. Bra att ha ibland för stalking och en del specimenfiske på platser var man inte når med en vanlig längd.
Jag anpassade en standardgänga så den passade på underdelen och den limmades fast med Araldit, precis som den andra, övergången blev kanske inte den snyggaste, men det duger gott.

Båda delarna passar ihop och båda delar har var sin gänga för håvar. Lite putsning av klingan och lite ny lack fick det hela att se bra ut.
På underdelen tejpade och limmade jag fast den nedre handtagsbiten och fick ett bra grepp på underdelen samtidigt som det finns korkhandtag i änden.


Så här blev det. Ett kort skaft för gäddfiske från båt och med båda delarna blev skaftet 235 cm cm långt och sen tillkommer håven. Toppen av flugspöet blev till ett spö för Regnbågsfisket, det fick ett litet handtag från ett avdankad spinnspö.



Den runda håven klarar Karp och andra fiskar upp till denna size och med en 42 tums håv kommer gäddorna upp i båten med det korta handtaget, inte så illa eller hur? Bättre att göra något viktigt av grejorna än att låta dem stå och samla damm! Kolla själv bland grejorna, du kanske har något du kan bygga om under vintern.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.