måndag 9 oktober 2017

Rismåla göl, en solig och blåsig dag.

Det gäller att välja sina dagar när det gäller fiske, jag brukar bara åka och inte bry mig så mycket. Det gällde dock att testa regnbågen med flugspöet och det var bara att lägga åt sidan, vinden var lite för tuff och jag vill jo gärna kunna fiska i mer än en riktning.

Jag har inte lärt mig än att bemästra vindens makt, när det gäller flugfiske, så dessa grejer lades undan i skogen och sen kom spinnspöt fram och askarna med diverse godsaker och det gick lite bättre.
Hösten är här!
Sol och vind ska jo vara bra för dem flesta av våra predatorer, men det märkte jag inte under dem två först timmarna jag tvättade mina drag och spinnare. Inte ett sniff, inte ett vak, inget!
Det gäller att välja sin dag för fiske.
Så första varvet runt gölen gav inget, bara en liten gäddsnipa som behagade följa efter ett Tobydrag och jag tog en liten paus och funderade lite över situationen ... kan jo för f.. inte fiska 2 dagar utan en fisk, senast klev jo en större båge av!
En av tusen bröder var framme på Droppen 12 gram.
Under nästa varv gick det lite bättre och jag hade ett par kraftiga stötar långt ut och provade även lite djupare och det gav mig en snipa och ett par små Abborrar.
Flugfiske var inte att tänka på denna blåsiga dag.
Längst inne bland näckrosorna i en liten vik, såg jag en fisk vaka och efter tredje kastet satt den där i ett fint hopp, när det tog spinnaren. Ingen stor regnbåge, men väl en fin middag och det såg jag fram emot.
Så det fick bli spinnfiske och det funkade.
Jag kan enkelt säga att den jag tappade vid vindskyddet för några dagar sen var minst dubbelt så stor och det hela gremmar mig lite, en bättre håv och den fisken hade varit min.
Provade denna djupgående Bandit Crank för gölens Gösar och då ...
Eftermiddagen gick mot sitt slut och jag fick för mig att prova med lite djupgående wobblare och jiggar efter gölens Gösbestånd.

Det gav en gädda på 2 kilo och jag var på väg att ge upp, men ville dock prova nytillskottet, en liten Bandit wobblare, mest för att se gången och kanske...?
... klev denna Abborre på och dagen tog slut.
Det skulle visa sig vara ett bra val, redan i andra kastet klev denna Abborre på och jag skulle även tappa en som troligen var större, den kändes åtminstone större. Behöver nog ett lite styvare spö till dessa crankbaits!

Så nu ska jag snart prova där igen, kanske står det en stor Abborre där eller ska det bli en Gös eller varför inte fånga den bågen som jag tappade vid vindskyddet? Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.