söndag 15 oktober 2017

Min första båge på fluga!

Jag är numera flugfiskare! Visst är det så eller? Nja, det finns mycket kvar att lära, kast, placering av flugan, diverse mönster och hur fisken rör sig och vad dem äter för insekter mm. Så någon flugfiskare är jag definitivt inte, men kanske på god väg?
Det började bra med lite sol.
Solen stack till och dem hårda vinden mojnade och jag räknade snabbt ut vart i Rismåla göl det kunde finnas tillräckligt med lä, för att jag skulle kunna kasta lite med flugspöt.

Väl framme vid gölen insåg jag att mina antagande var rätt och både kastbryggorna var lediga och dem fick agera platsen för min flugfiskepremiär.
Mitt lilla arsenal i jakten på Regnbågen.
Kasten gick bra, men ingen fisk och en massa Nate som störde det hela och jag smög in i Bloms vik, var jag såg en fisk vaka i lugnvattnet. Kanske kanske och på vägen dit steg mina förhoppningar.
Solen försvann och fisken började visa sig.
Väl framme provade jag att kasta på den lite för mig som nybörjare, trånga platsen och jag övade lite på dem så kallade Speykasten och det gick över min förväntan....jag är jo flugfiskare hä hä!
Höstflugor? Vad vet jag?
Jag provade lite olika flugor och märkte att en det var lättkastade och en del väldigt svåra, men så är det väl med det mesta. Jag provade med några flugor som var förtyngda och tiden gick och jag hade trevligt.
Min första båge på fluga!
Som nybörjare blir man trött i armarna av att kasta och jag lade ut fluga på ytan och satte mig, tände ciggen och ordnade linan, så allt låg rakt och fint.

Jag hade någonstans läst ett hösttips för Regnbåge, om att man vissa dagar ska låta flugan ligga på ytan och inte röra den och det passade mig fint nu var jag hade en liten paus.
Flugan, en Muddler?
Den paus skulle inte vara så länge, ciggen var färdig rökt och jag skulle precis till att kasta om flugan, när en fisk tar flugan och i princip krokar sig själv, härligt!

Drillningen var superkul och lite nervöst, som sig bör på ett flugspö och fisken var mer över ytan än under genom fighten och sen fick den se håvens insida och jag var själaglad, min första båge i flugspöt och på fluga och det var väldigt roligt.
Något namn har den nog, någon som vet?
Jag har inte en susning om vad flugan heter, bör vara en Muddler av något slag och det kanske finns någon därute som vet? Allt jag vet var att den flöt lite lågt i vattnet, kastade bra och åtminstone en Regnbåge tyckte om den.
Kul att spräcka nollan och kul att drilla!
Så var det denna fina dag i Rismåla göl, jag fick min premiär, jag fick min fisk, min första någonsin på en fluga. En härlig fight och upplevelse och det ska definitivt bli flera av denna dagar framöver, jag vill lära mig detta roliga och spännande fiske.

Jag är ingen flugfiskare än, men är kanske på god väg att även kunna bemästra denna form av fiske och på sikt kanske kunna fånga lite av varje på en krok med fjädrar? Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.