måndag 30 oktober 2017

Mössaväder!

Det blåste rejält senast jag var vid Rismåla, motvind och mina kilon, gjorde att mopeden gjorde 25 hela vägen, men jag kom fram och det med skinnet i behåll. Väl framme vid Bloms vik insåg jag att mössan var det första som skulle tas fram, fast jag var lite tveksam om jag skulle ha behållit hjälmen på svålen! Njaa, så roligt ska vi inte ha, folk vet nog att man är lite galen, men jag behöver inte reklamera med det.

Jo så var det, stora grenar hade och blåste ner och det var lite si så där med säkerheten, det blev mössan och spöt fixades till och kasten började hagla i jakten på en Öring, hade jo haft en del som hade vänt framför mig, så denna prickiga sak var mitt mål denna eftermiddag.
Nordvästlig vind och mössaväder!
Jag provade det mesta och lite till utan resultat och gick ut till vindskyddet för att prova där. Ordet dött var den rätta benämningen och jag fortsatte vidare ner i Stenviken, en djupare vik med steniga kanter och resultatet var det samma!

- Får väl testa i Bloms vik innan hemfärden och jag gick tillbaka. Vinden hade skruvat lite på sig och risken för grenar och annat bråte uppifrån, hade minskat betydligt och det var ganska trevligt och dem flesta av molnen försvann.
Nidingen och Trutta från Fladen.
Jag provade med några nya drag Nidingen och Trutta i silver/reflex och silver/rött och hade ett par stötar från ett par fiskar, men inte mer än så.

Dessa drag lockar alltså fisken, färgerna funkar och dem kastar bra och dem ska användas både här i gölen och på kusten, är jo lite sugen på en fin Havsöring framöver.
Ville ha en Öring och provade lite olika spinnare.
Jag plockade fram ett par askar med olika spinnare för att se om det skulle hjälpa mig till en landat fisk, det skulle komma, men inte på några av dem ovan avbildade.

Dem var lite för lätta för att nå ut till den fisken som nu vakade och jagade i ytan med jämna mellanrum och jag rotade fram något lite tyngre.
Öringen kom efter mycket om och men.
Jag tror att denna spinnare heter mäsen eller måsen, sked och kropp i silver och lite orange fjäder på kroken,vikt 8 gram och kastar bra. Bra bete eller inte? Jag hade igen fisk som följde betet och vände och kastade nog 25 kast, innan hugget kom och ett fint hopp på ytan och i solens ljus, såg jag vad det var ... min tilltänkta Öring!
Den togs på detta bete, Mäsen från Fladen, tror jag det heter?
Allt gick bra, lite tumult blir det alltid och därefter låg den så fint i håven. 47 cm 1140 gram och jag var nöjd med mitt fiske och tog lite bilder.

Jag hade mer än gärna fångad denna fisk på fluga, vill gärna ta en Öring på just flugspöet och känna på dessa fiskars stridigheter och det kommer nog snart om vinden kunde lugna sig lite.
En vacker kväll blev det.
Efter fisken var det bara att packa ihop, för årskort gäller endast en fångad fisk per dag och dagskort tillåter 2 fångade fiskar på dag och det är bra regler.

Vägen hem var ett scenario på himlen, solen sista strålar färgade himlen i otroliga färger och man skulle kunna tro att Nybro stod i flammor. Skitfiske på er!