fredag 13 oktober 2017

Blåsigt värre!

Det blev ännu en vindpinad eftermiddag i Rismåla göl, tanken var att lura en regnbåge till middagsbordet, men det gick inte! Flera följde efter och vände, lite smånafsande, men inga riktiga hugg. 

Det skulle dock bli lite roligt under den korta stunden jag var där och det i form av en fin liten och vacker öring, som knep ett litet skeddrag  i färgen silver med lite grön färg och en fin höstabborre.
Hårda och friska vindar.
Vindar uppemot 15 meter var det denna dag och jag stod på en större brygga, när bilden togs och känslan i kroppen var den samma som jag hade i ungdomen, var man var ute på Öresund på en turbåt och jagade torsk, allt gungade!

Kasten blev väldigt långa med vinden i ryggen, men det hjälpte föga i jakten efter en Regnbågsöring. Dem finns där och det går flera tåg och jag får nog min båge, antingen på spinn i hårt väder eller på fluga i lugnare väder.
Vacker firre!

Roligt inslag denna vindpinade dag.
Efter denna firre provade jag en stund var gölen är som djupast och tanken var att man kanske kunde lura en av gölens gösar. Jag har ingen erfarenhet av gösfiske, annat än vad jag har läst och hört, samt att jag har fått några stycken på mete och trollingfiske.
Djupgående Strike King wobblare.
Jag vevade väldigt sakta för att inte denna wobblare skulle stöta i bottnen och samla skräp i form av löv, grenar mm och fick en abborre på ca 5 hekto och det tände väl en tanke om en eventuell större fisk från samma område och jag nötte en stund.
1,4 kilo på djupgående wobblare.
 Det skulle blir ett bra resultat i ett av dem sista kasten och det hände direkt jag vevade ner wobblaren från ytan och med sina 1400 gram, så var man nöjd, det händer inte så ofta att man får en fin abborre från detta vatten.
Min lösning på krokbyte.
Jag har märkt under spinnfiske efter främst Abborre och regnbåge, hur viktig en krok kan vara, både när det gäller storlek på kroken eller om det är en ren krok eller en krok med lite fjädrar och jag byter ibland ut kroken och här har ni min lilla lösning för detta.
Snipan fick sig ett skrovmål.
Jag stod intill en vasskant och kastade och det small till inne i vassen och sen kommer det en liten gäddsnipa simmande mot mig och den hade en abborre i käften.

Så både jag och snipan hade en bra dag, snart är det dags att ta fram dem rätta prylarna och meta lite gädda, vart jag hamnar får vi se, men någon ska vi väl kunna lura. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.