torsdag 3 juni 2010

Savagear Bushwhacker 8´6" 15 - 40 gram.

Jag köpte detta spö billigt av en polare och det är egentligen grabbens spinnspö för lite av varje. Ett spinnspö är det, men som den karpfiskande nutz, jag nu en gång är, så har jag använd det till karpfiske med ytbeten på lite trånga ställen.
Numera är spöet helt och hållet i grabbens ägor och jag vill bara ge en liten resension av spöet som har klarad att hålla karp bland buskar och snår, så klarar spöet det, så klarar det även vanligt spinnfiske efter gädda och andra rovfiskar. Det var nog inte tillverkad för den behandligt som jag har utövad på det, men det klararde sig galant.Spöet är grafitgrå i färgen och har svarta lindningar, längden är 8 ½ fot (258 cm ) och kastvikten spännar mellan 15 - 40 gram. Klingan är väldigt slimline och otroligt stark med sin spirallindning av carbonfibren.
Klingan är väldigt känslig och du märker minsta nafs från fisken och det är en stor fördel vid exempelvis Abborrfisket, var fisken ofta går bakom betet och nafsar, ett spinnstopp och Abborren är din.
Spöet har en keeperring monterad över handtaget och toppöglan har en low profile. Jag tror att spöet är gjord för tunna, men starka braided lines.
Spöet är 2 - delad med en han och honholk, transportlängden är 134 cm och det får rum i alla bilar. Jag har använd rullar i 4000 storlek och då får du en underbar balans på hela kittet.

Spöet har 8 ringer som sitter ganska tät på överdelen, den nedre ringen är en trebent ring på 30 mm och dem övriga är av typen stand - off.
S - Lite ringar för hela slanten gör att spöet kastar långt även med små beten. Det finns många roliga leksaker på marknaden och detta spöet tillhör dem definitivt!


Här ser du hur handtaget är utformad, jag vet inte varför man delar på handtaget på detta vis, är det design eller en besparing av foam mm? Spöet ligger väldigt skönt i handen under fisket och handtaget har rätt längd för långa kast. Fuji Gunsmoke rullfästet ger ett snyggt utseende och din rulle sitter fast i dessa kvalitativa rullfästen.
Man har inte sparad på krutet precis i denna spöserie. Vad priset är vet jag tyvärr inte, men runt en tusenlapp får du nog ge för denna pärla till spö. Jag vet inte om dem har gått ur produktion, om det skulle vara så, kan du leta lite efter dem och kanske få ett reducerad pris. Det är verkligen fina spön med en bra känsla och enormt starka klingor och dem tål en hel del.



Ingen bra bild, men spöet har klarad av att vrålhålla karpar upp till 7 kilo bland ett antal hinder som buskar, rötter mm och klingans snabbhet gör det enkelt att sätta krokarna i mothugget.
Nu blir jag sakta men säkert lite sugen på att nalla det och använda det i helgen! Kanske bättre att fråga om lov innan, annars är väl risken att halva min utrustning är borta när jag behöver den och man får till svar - Du frågar aldrig mig om lov! Livet är inte lätt med en galen 11 årig i huset!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.