söndag 27 juni 2010

Käftöppnaren på väg bort i England, när kommer turen till Sverige?

Jag ligger ute och fiskar karp och har inte tillgång till alla mina bilder just nu, så det får bli lite kring vad jag kommer åt på lapptoppen. Jag är dock på väg hem efter två sittninger som inte har varit så värst bra, det har blivit en del fisk (Karp, Sutare, Koi och Gräskarp) men inte vad jag egentligen var ute efter, verken fisk eller viktmässigt. Så snart jag kommer hem ska jag ta itu med en del av era frågor igen och få lite mera speed på denna blogg.Här går en 8 kilos gädda tillbaka till sin dunkla värld i en grusgrav, huvudfödan för denna fisk är tusenbrödrabeståndet av Abborrar och enstaka mindre Mörtar.
En sådan gädda är relativt lätt att fånga med ett lite udda bete som den inte är van vid typ Sill eller Makrill och skulle det visa sig vara svårt, så hjälper en mäskning på 2 - 4 dagar dig väsentligt.
Jag läste för ett tag sedan att Fladen Fishing har dragit tillbaka alla sina Gags (käftöppnare) i England, detta för att gynna gäddbeståndet och jag tror nog att det ligger en del påtryckningar bakom beslutet också. Nu har även redskapstillverkaren Zebco beslutad att följa denna trend och jag tycker att det är ett bra alternativ, jag ska slänga min också och vänta på att dessa beslut också kommer att fattas i Sverige. Så vad väntar Fladen Fishing i Sverige på?
Om vi alla slänger våra käftöppnare och inte köper flera, så försvinner marknaden! Alla som fiskar gädda kan uppmana andra att inte använda dem och alla måste lära sig gällgreppet, många mindre och för den delen större gäddor skulle få en mera human behandling och många av dem mindre fiskarna skulle inte få käften förstört av öppnarens kraftiga press. Fundera du också över detta och släng din Gag.

Sean James visade i Nordfolk Broads att popperfiske kan vara effektivt, en hel morgon med livebaits under flötet gav lustigt nog inget.
En gulgrön Popper som fiskade rakt över växtligheten och denna 7 kilos klev på i en explosionsartad hugg. Jag gillar hans kontorsstol stenhårt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.