söndag 15 januari 2012

It´s nice to share a blank!

4,5 minus i luften, jag måste erkänna att jag var lite skeptisk till om det överhuvudtaget gick att sjösätta båten, men det gick bra, fast det var is. Efter en stunds isbrytning var vi ute på öppet, men isigt vatten.

Vi provade några säkra ställe först och ett av dessa ställen, kände jag till sedan många år tillbaka, då var gäddfisket bra och man fick ganska ofta fisk mellan 5 och 8 kilo. Det var stendött här och vi flyttade och fiskade av några vasskantar, samma visa! Vi flyttade och fiskade av 5 - 6 ställen som Staffan vet är heta, det var de inte Kapten Berg, de var bokstavligen iskalla!

Vi gick därefter ut på några grundflak och några grynnor, men det var exakt samma visa, trögt som sirap och ingen av oss hade något nyp, nafsande eller någon tillstymmelse till fisk och vi såg inget som följde efter våra beten heller under dagen, så det var bara att inse att det blev en blankning. Vi hade dock en trevlig, men kall dag och blankningen, den delade vi på och då blir bördan inte så tung.
Jag såg denna öppning i skyn och fick för mig att "Han däruppe" ville visa oss vart gäddorna stod. Vi for ditt, men det var nog bara ett mindre hål i Ozonskicktet, som hade åtstadkommits av världsligt utsläpp.

Där det var stilla frös, det igen under dagen och vi kunde endast fiska på platser som vinden med nöd och näppe höll öppna och där fanns helt enkelt inga fiskar av något slag.
Vi provade med jiggar, drag, wobblare, flötmete, Sink and Draw och flötetrolling mellan platserna, det ville sig bara inte och man ska inte skylla ifrån sig.

Vi var dock två Nutz, som försökte med allt och vi kan bara konstera att antingen fanns det inga fiskar på de platser vi fiskade av eller så har vattentempen sett till att all verksamhet under ytan hade upphört, just när vi var där.
Vi provade allt som kunde tänkas få en köldstel Pike att gapa, det gick inte och här ska jag passa på att slänga in orden: Vi försökte i alla fall eller hemma ger det ingen gädda eller ska jag ta en blankning, så ska det ske i januari!
När de inte ens tar eller följer efter Mört, som fiska sakta efter en drivande båt, det är det godnatt. Jag provade med lite av Dynamite Baits Pike flavours Scent Trail och Killer Fish, kanske kunde ett doftstråk väcka någon gädda till hugg eller åtminstone kolla läget. No way! Nada! Go home! Det var nästan, så man kunde se texten över hela viken.
Vi provade friliggande grynnor och runt små vassöar och jag började verkligen inse att det jag får höra från fiskarna, som fiskar i Kalmar sund: Hur dåligt det har blivit, - Man kan få 2 snipor på en hel dags fiske. - Det kan vara över 70 gäddor mellan varje 5 kilos. - Jag har lagt av, det är inte lönt o s v, det är vad jag hör och jag började i dag att inse, hur illa det hela ligger till.

Jag trodde ärligt talat att sundet hade börjat att repa sig, men så är det inte! Är det Spiggen äter rommen eller är det utsläpp, som dödar ynglen? Det är inte som på mitten av 90 - talet, var man kunde få gäddor av varierande storlek i varannat kast på vissa heta fläcker, den tiden är tyvärr slut sedan länge, enligt de som fiskar i sundet.

Innebär detta att vi om 10 - 15 år, har ett tufft fisketryck på våra insjöar? Folket lägger väl inte ner sina gäddprylar, utan söker sig till vatten med gäddor. Jag tror att det kan bli så med tiden och det på både gott och ont, vi vet jo alla hur gäddan påverkas av fisketryck, titta bara på Lödde och andra hamrade vatten, som hyser grov gädda. Tiden vill visa hur det blir, jag tror på en ökning av Sportfiskare/Pikehunters i våra insjöar och frågan är om det inte redan har börjat, jag hör om folk som börjar dra sig inåt landet i sitt sökande efter Esox Lucius.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.