måndag 23 januari 2012

Bait Poppers och tråd till din Kebab - rigg, Black Ball - rigg och Bottombouncer - rigg.

Alla dessa riggar används väldigt lite i svenskt gäddfiske, dock är det nog Bottombouncer - riggen, som används mest och det är lite synd, för alla tre riggar är väldigt effektiva på sitt sätt och under dem rätta förhållanden.

Jag hade Fox Bait Poppers framme här för ett tag sedan och då visade jag dem med en Kebab - rigg, dessa foamballs kan användas till flera riggar och metoder och det tar vi en titt på i dagens inlägg. Som jag tidigare har nämnd, så kommer Fox Bait Poppers i ett 4 - pack och i 15 - och 30 mm storlek. 

I leksaks - och hobbyaffären, kan du hitta små fina Frigolitägg, som är perfekta bait Poppers, till väldigt låga priser i storpack och dessa använder jag till dessa nämnda riggar. Du kan ha dem vita eller måla dem, i vilken önskvärt färg du vill.
I leksaks - och hobbyaffären hittar du också denna metalltråd, som är väldig mjuk och den klarar gäddans vassa garnityr med lätthet.

Den kostar 17 kronor per spole och jag tror att det är 25 meter per spole. Den är perfekt för ganska mycket, som till exempelvis att lyfta beten med en Bait Popper mm.
Jag använder samma tråd för en del av mina Kebab - riggar och den är enkel att ha med sig och den är lätt att klippa med en sax och väldig mjuk och medgörlig, om du vill göra en rigg på plats.

Jag låser fast tråden med en liten bit från ett gummiband eller lindar fast den runt krokskaftet, som typ en Knotless knot, låsningen av betet till tråden, sker med antingen ett stort stopp, som jag visade här om dagen, eller en liten bit tandpetare.
En tunn lina som exempelvis, Fireline i 0,10 mm, är också en utmärkt mjuk länk mellan kroken och ditt livebait vid fiske med Blackball metoden eller ska vi kalla den Redball metoden, om du har en Fox Bait Popper på linan eller tråden?
Hur eller hur, så ska du fästa linan/tråden i den översta kroken på ditt 2 - krokstackel, alltså kroken, som du monterar vid betesfiskens ryggfena.

Bait Poppern gör att betesfisken hela tiden dras upp mot ytan och betesfisken vill ner till bottnen och en bättre reklam, får du leta länge efter.
Samma princip används vid Bottombouncing, var du fiskar sakta från drivande båt eller med trolling draggar runt ditt live eller deadbait. Bait poppern håller hela tiden ditt bete en bit över bottnen och gäddan kan i lugn och ro simma ifatt betet.

Fiska med linan i ett lineclips och öppen bygel, lösställd spole eller med en lösställd baitrunnerfunktion. Som du ser, så har Bait Poppers flera användningsområden och frågan är bara vilka Bait Poppers du väljer, Fox eller dem små äggen i hobbyaffären?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.