torsdag 12 januari 2012

Fox Deadbait Pencil and Fox Loaded Lift Deadbait Pencil.

Det blir gäddfiske på söndag och det kommer att ske från Båt och med Staffan som Kapten, det ni! Det kan bara bli en riktigt Pike och jag ser fram emot att antingen ge den mothugget eller handlanda den åt Staffan. Bilderna kommer i kameran och sedan visar vi upp den här för er, det blir väl bra eller?

Vi kommer att flötmeta lite och köra lite Sink and Draw och kanske spinnfiskar vi också lite under dagen, någon av dessa metoder bör ge fisk. Spinnfisket fallar mig inte i smaken, om inte gäddan är på hugget och i den vattentemperatur, som råder, så föredrar jag att meta, vilket ger gäddan lite tid på sig att ta betet.

Jag vet att vi får en rolig dag och jag hoppas att gäddorna vill vara med i leken, det vore trevligt. Nu ska vi titta på två flöten, ni som har följd bloggen noga vet, att jag gör mina flöten av denna typ själv och det ska bli roligt och se om jag hittar några fördelar nackdelar med dessa.
Först ut är Fox Deadbait Pencil, som är ett långt och smalt flöte och det visar dig exakt vad som händer vid ditt bete, som ligger på bottnen. Flötets tunna diameter gör att gäddan inte känner något motstånd och det är just dessa faktorer, som gör båda dessa flöten väldigt populära för bottenmete med deadbaits.

Vit färg för att gäddan inte ska se flötet så lätt på exempelvis lågt vatten och mycket rött för att det ska vara synligt för dig bakom spöna på långa avstånd. Jag fiskar alltid med 1 - 2 spön och denna typ av flöte, just för deras känslighet och synlighet i Bad Weather Conditions.
I botten av flötet har du ett rörligt lekande och här kommer min första fråga: Hur har man fäst lekandet? Är det fastlimmat med lim eller annat? Jag borrar hålet och stickar in lekandet och därefter låser jag fast lekandet med en bit mässingtråd, som går diagonalt rakt genom flötet och lekandets ögla, allt limmas med Epoxylim och lackas därefter flera gånger med båtlack och då sitter lekandet fast.
Fox Loaded Lift Deadbait Pencil. Samma tyd av flöte som det vi nyss tittade på, men detta är förblyad i nosen och det ställer sig till den röda färgen. Personligen tycker jag inte om dessa loaded Pike Pencils, de ger inte samma snabba indikation, som de oblyade och en gädda kan ta betet och svälja det på plats, utan att du upptäcker detta och det är inte bra för gäddan. Så jag föredrar det första flötet för allt Floatledgering efter gädda mm.
Även detta flöte har ett rörligt lekande och här ser du hur blyet sitter ingjutet i plasten, clear plast är bra, men det kan ge  lite reflexer, som kan verka frånstötande för gäddan, den röda toppen är bra och den syns på långt håll.
På baksidan av dessa flöten har Fox en ganska bra beskrivning över hur du använder dessa flöten och hur du ska tackla upp det hela, men jag kommer inom kort att visa dig ett bättre sätt och exakt, hur du ska fiska med dem.

Det finns lite mera att göra än vad Fox beskriver och det ska du självklart få med dig innan du köper eller tillverkar dessa flöten, så mer om det senare. Vill du ha mer information, priser och storlekar, så går du in på: http://www.metebolaget.se/ och tar dig et titt eller ta ett snack med John Eriksson, så får du den hjälp du behöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.