måndag 30 januari 2012

En ganska så lyckat helg!

Helgen som gick blev lyckat på flera sätt, isen höll uppe min fina kropp och jag hade min premiär med gott resultat, det var på lördagen det, senare på lördagen kunde jag följa dotterns simning via datorn och det gick bra, väldigt bra. 

Nu till söndagen! 2 - 1 till Danmark i Regnbåge på Rismåla göl under förmiddagen och sen EM - Guld till Danmark i Handboll med 21 - 19 mot Serbien på kvällen. 

Sen kunde jag notera att dottern hade slagit 6 personbästa i simning av 8 möjliga på en stor NUSS - tävling i Örebro och nu är det inte långt till Junior - SM, det blir inte mycket bättre än så här!
Jag har fått lite frågor kring mitt Regnbågsfiske och en fråga var, mina tackel och det har du här på bilden. En Tesked utan handtag, som är målad i starka färger inne i skeden och en 25 - 30 cm lång tafs av Nylon eller Fluorocarbonlina.

Kroken är en Drennan Boilie hook i storlek 4 och mina beten, var den gångna helgen antingen, en hel Räka eller en liten 6 mm pop - ups från Mistral i en välsynlig färg
För djupare partier använder jag en större dessertsked eller som här, ett köpt Rödingblänke, som jag visade er för ett tag sedan.

Tafslängden och tafsmaterialet är dem samma, dock använder jag ett lite styvare spö och har en tunn spunnen lina på min rulle.
Vissa dagar hugger Regnbågen hårt och brutalt och andra dagar, så tar de betet väldigt försiktigt. Det gäller med andra ord, att vara förberedd på detta, för att lyckas med sitt fiske.

Väldigt ofta känner man bara ett litet pillande på betet och det bästa man kan göra är att hålla spöet stilla och titta på linan, var denna går ner i vattnet.

Regnbågen kan ta betet utan att du märker det och man ser nappen, genom att linan dras i sidled i hålet och då ska du kroka, snabbt och bestämt!
När fisken är trög, så kan man reta upp dem till hugg, genom att använda beten med starka färger, som dessa  små pop - ups eller andra beten med starka färger.

De blir oftast lite för mycket för Regnbågen, som hugger stenhårt på dessa beten och det blev min räddning i går.

Man kan även prova med en Balanspirk, som ger samma brutala hugg, men se upp vid iskanten i hålet, många fiskar tappas just här, när den ena fria kroken fastnar i iskanten. Leda upp fisken försiktigt i hålet och ta den över nacken och du landar alla!
Jo, det blev en trevlig helg! EM - guldet till hemlandet, 6 personbästa till dottern och hyfsat bra fiske! Det bästa på hela helgen, var att ge den kaxiga från Trekånten, en fläskläpp i Regnbågsfiske! Det är så roligt att tala om för honom, vem som är bäst, även på detta fiske.

Fisket var trögt och man hörde: - Ge mig inte detta mellan hålen, han borrade och halva dagen gick med att rensa toppöglan för is. Till slut råkade en Regnbåge få hans räka, rakt i huvudet och han blev kaxig igen, precis som vanligt med andra ord.

Någon vacker dag kommer han kanske att slå mig och då kommer det att låta ska ni veta, men då har jag mina öronproppar till min hjälp, fast Slynan kan bara slå mig, om jag är bakbunden eller om jag vill att han ska slå mig......Auww va gott! Bara ring Bengt och tala om, när du vill ha nästa fläskläpp, jag är laddat som alltid! ;-()

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.