måndag 2 januari 2012

Är du förberedd när Kung Bore slår till?

Kanske en lite underlig fråga med tanke på att det redan fiskas från isarna i landets norra delar, men kanske kan frågan gälla även dessa Hunters, som är ute efter drömgäddan, rödingen eller laken? Jag hoppas verkligen att de gick över isfiskeutrustningen, som troligen bara ställdes undan när isen inte höll längre.
Här nere i södern, väntar vi fortfarande, en del i iver och andra (som jag) med ångest på att vinterkungen ska slå till med minusgrader. Han får gärna göra det, men då ska det vara rejält, så vi får bra is, is som inte går upp 4 dagar senare, utan ett par månader kan den hålla.
Med dessa ord går jag vidare och slår ett slag för att ni går genom eran utrustning för detta ganska så spännande fiske, så allt är tip - top den dagen ispremiären ska genomföras. Se över spöna, byt lina på rullarna, kassera gamla tackel och komplettera det som fattas eller behövas bytas ut mm. Gör det nu och inte kvällen innan, det är så lätt att glömma något.

Jag vill gärna propagera för skedar, de ger betydligt bättre reklam på era tackel och mera fisk. Du hittar skedar lite överallt till bra priser och kolla gärna på närmsta loppmarknad, där kan du fynda. Du använder stålskedar på djupare vatten och skedar i kromad plast på grundare vatten, lite färg ger lite extra effekt och den stora Donnan tycker om dessa smycken, precis som andra damer.
Av skedarnas handtag gör du bra blänken, som du kan ha som tyngd på dina gäddtackel eller som pimpelpirk för Abborre, Regnbåge mm. Inget går till spillo och varje sked ger dig två blänken till ett formidabelt pris och lite kvällsjobb.
Man hittar ibland hela ark med spinnare och jag vet att minst 70% av dessa spinner inte, men det gör inget! Klipp av kroken och montera ditt 2 - krokstackel på spinnaren, dina livebaits kommer att få spinnarbladet att blänka och skicka ut signaler och ljud, som gäddan sällan missar. Du kan även ta sönder spinnaren och använda allt som finns, förutom tråden.
Jag har med mig 2 boxar med diverse grejor för mitt fiske och jag kan göra ett nytt tackel på plats, om det skulle behövas. Så här ser det ut, allt som fattas är min pannlampa, som behövs under den tidiga morgonen, var spöna ska ställas ut och hålen borras. Allt annat som extra skär, verktyg, klämmor, vippor, larm, mm har sin plats i Pulkan eller i min pimpelskrylla.
Ha alltid med dig ett lätt tävlingspimpelspö, väldigt många ratar Abborren som ett bra gäddbete, men jag kan lova dig att dessa randiga saker har räddat min och Slättengrens dag, mer än en gång, fast vi har suttit med en stor balja med 20 cm levande Mörtar. Sen ska jag inte sticka undan stol med att jag tycker att pimpelfiske är ett roligt tidsfördriv i väntan på att ett larm ska börja ylar, eller en vippa sakta dras ner av ... ni vet vem, det kan vara hon som älskar smycken! Förberedd dig, snart kanske Kung Bore kommer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.