torsdag 26 januari 2012

Helgens fiske.

Pelle storbuk har varit och kollat isen i Rismåla och den höll 7 - 8 cm igår och då klarar det sig nog för att jag kan komma ut och ha min isfiskepremiär till helgen. Snäll kille Storbuken! Det ska bli väldigt skönt, att borra upp sina första hål för året och doppa ner ett bete.

Jag ska börjar med att njuta av stunden och sen ska jag sänka Slynan, en gång för alla och därefter blir det kaffe. Man kan jo hoppas på det  åtminstone!
Jag ska som planerad pimpla Regnbåge på lördagen och kolla hur tjock isen är på flera ställen, när jag ändå är där. Lite räkor och softbaits ska hänga med och det blir mina första betesalternativ.

Det brukar fungerar bra och det är alltid lite roligt med pilliga napp och sen ökar man rörelserna och det retar upp Regnbågen till våldsamma hugg, det var precis vad som hände, denna soliga dag förra året.
Under fika - och matpaus, brukar jag ställa spöet i en liten Tri - pod och det händer att man får napp då också.

Allt behöver inte lockas fram om man är på rätt ställe, låt blänket hänga 60 cm över bottnen och det ger Regnbågen lite tid på sig att cirkulera runt, studera och sedan ta betet. Glöm inte att lossna spolen lite, så fisken kan ta lina!
Jag ska testa dessa kulörta kulor från Mistral Baits, dessa små 6 mm pop - ups går att trä på kroken direkt, utan att betet spricker sönder.

En krok i size 4 håller betet nere och och lite svävande och jag är övertygat om att dessa fluorofärgade beten kommer att ge fisk genom sina färger.
Lite fiske med balanspirk ska det också bli under lördagen, jag har märkt att på den första isen, så fungerar dessa väldigt bra under vissa dagar och fram för allt, på de aggressiva hanfiskarna.

Själva fisket med dessa pirkar är ingen vetenskap, det gäller bara att hålla igång pirken, mer eller mindre hela tiden och hålla fast i spöet, resten sköter Regnbågen!
Söndagen ska tillbringas med ett gäng ismetespön och jag hoppas att man kan lura någon av gölens större gäddor, så jag slipper att få dem på lätta grejer, som denna föll för i Bloms vik.

Det var en dag, var det inte gick att hitta Regbågarna och efter 20 minuter i ett hål, hade jag en försiktig stöt och trodde att det var en regnbåge.

Efter ytterligare 10 minuter, var jag på väg att ge upp och tittade efter ett nytt ställe, som skulle provas. Då klev hon på! Toppöglan på mitt lätta spö, slog i isen och sedan kom det en 15 meters rusning och 20 minuter senare var hon landad. 7625 gram fördelade på 96 cm, jo jag tackar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.