söndag 29 januari 2012

2 - 1 till Danmark!

Så blev siffrorna idag, rubriken kunde lika väl ha hetat: Trögt som sirap! För så var det idag, vi var på plats tidigt och trodde att det skulle gå relativt lätt, att komma i kontakt med en fisk.

Glöm det, vi hade inget på flera timmar och när jag väl lyckades under två gånger, så tappar jag fisken. Var det över för min del nu, eller skulle jag få en chans, att piska Bengt på hans premiär?
Vi letade lite överallt, men fisken ville inte vara med i leken och det blev ett nötande utan dess like, Bengt var i toppform och borrade och hade sig:

Men sen hamnade vi båda i ett stadie av lite sländrianfiske och under en kafferast, satte jag spöet på isen och nog fan nappade det just då. Jag tog upp spöet och fisken var borta och det hjälpte inte att locka med blänket.
- Vart fan är fisken? Bengt undrade vart alla Regnbågarna tog vägen, alla dem vi såg vaka, när vi fiskade karp i höstas. Jag lugnade ner honom och sa att det kommer, vi går inte här ifrån utan fisk idag och vi beslöt oss för att prova ett annat ställe.
Vi hamnade utan för en större brygga, var det alltid går fisk, men inte. Det fanns inget där i dag och vi gick sedan tillbaka, vart vi kom i från och nötte vidare.
Vad som hände, vet jag inte och varför vi helt plötsligt fick 3 Regnbågar, jag två och Bengt en, är lite av en gåta. Kan det ha varit lite små Halibut softbaits, som jag lade i två hål som gjorde susen?

Eller var det dessa små pops, som fällde avgörandet i dag? Detta står fortfarande lite oklart, men stendött i 4 timmar och sen 3 fiskar på 15 minuter och sen stendött igen?

Något ryck fick de i allafall under isen, kanske nappade de av ren medlidande eller hörde de Bengans klagomål?
De är inte många 6 mm pop - ups, som du kan montera genom sidehooking på detta viset, på en Drennan Boilie hook i storlek 4.

Mistral klarar detta och jag är mäkta imponerad av dessa beten, som gav två fiskar under dagen, Bengt hade räka på kroken, när han tog sin Regnbåge.
Dagens största båge blev denna hanfisk med sina vackra färger och mjölken rann ut analöppningen, hugget var aggresivt, stenhårt och den gav mig en väldig fin fight på UL - grejerna.

Vi hade en trevlig dag med goda skratt, att fisket var trögt. Well okay, det kan bara bli bättre nästa gång hoppas vi.

Vi ska planera in lite gäddfiske från isen, Bengt brukar lägga 3 pass per vinter och det är nog lika bra att jag är med honom, så han sköter sig. Jag kan samtidigt passa på att ta en större gädda än honom....det skulle sitta fint efter dagens 2 - 1 till Danmark....Vi er röde, vi er hvide....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.