onsdag 25 januari 2012

Det var bättre för..

Tittar man tillbaka i tiden, så inser man väldigt snabbt, hur allt har ändrats i Kalmar sund, då var fisket bra och man fick både gott om gädda och fina gäddor. Man fick fisk på det mesta och det var verkligen roligt, att hänga med ut på en båttur ibland.


Jag har sedan minst 10 - 12 år tillbaka, hört hur dåligt fisket har blivit och det gäller inte bara gäddan. Abborren, Laken och Siken har gått tillbaka och det har gått fort. Man gnäller på Spiggen, men jag tror att det handlar om andra saker, som exempelvis bönder, som tvättade ur sina tankar rakt ut i åarna och sen har vi Mönsterås Bruk, som jag misstänker har ett finger med i spelet. Spiggen? Ja, kanske, men jag är tveksam till detta påstående.
Förr kunde man få ena fem kilos gäddan efter varann och fisk mellan 8 - 10 kilo var inte så ovanliga, en del hade redan då, börjat få bölder och konstiga sår på kroppen och man förstod ganska snabbt, att något var fel.

Vi fångade stora Sikar, fiskar upp till 4 kilo och det var inte så svårt att fånga Lake upp till 5 kilo! Nu får man Sik på 700 - 1200 gram och Laken är borta!

Abborren minskade snabbt och numera finns det bara större exemplar, som fiskas med olagliga nät, där de lekar och man spärrar av åmynningarna! Kustbevakningen sitter på sina flata arslen och gör ingenting för att hejda detta.
När det hela började vet jag inte, men det gick fort. Jag hörde klagan här och där och man fick bara enstaka stora exemplar, av de nämnda arterna. Laken försvann och sen Siken och nästa steg var Abborren och Gäddbeståndet minskade drastiskt med åren.

Nu hör jag om fiske, var man får 1 - 3 snipor på en hel dag och  jag fick själv uppleva hur trögt det är för ett liten tag sen, helt otroligt, att man kan fiska av så många platser med flera metoder, utan att ha ett ända sniff! Det är inte fiske, utan idioti att bara försöka med dessa förhållanden och jag vet redan om flera som har lagt av!
Jag tror att i framtiden kommer fler och fler att söka sig till insjövatten, där hugger fortfarande gäddorna och det med en viss glupskhet, som denna lilla Pike bevisar.

Det innebär ett hårdare fisketryck och klimat för gäddorna och jag hoppas att det sköts på bästa sätt med catch and release av alla och lite hårdare regler bör nog införas, innan trycket blir för stort på en del vatten.
Även Abborren kommer att försvinna till slut, om folk fortsätter med sitt otillåtna rovfiske och då är vi tillbaka till våra sjöar och där är det inte lika lätt att få något större Abborre, om man inte känner till vattnen.

Pimpelfisket är ett letande och nötande, som inte så värst många ställer upp på och jag tror på sikt, att det blir sommarfiskaren och pimpelfiskaren, som kommer att toppa kommande listor för storfisk.
Just ligger kylan på och bitar hårt på snötäcket, som kom förra veckan, jag hoppas verkligen att det kan bli en isfiskepremiär till helgen. Min tanke är att pimpla Regnbåge på lördagen och kolla isläget och sedan meta lite gädda på söndagen.

Det kan väl begära efter flera veckor hemma eller? Man börjar så smått bli lite mer galen, än man redan är och polarna kryper på väggarna snart. Riktigt där är jag inte än, men en helg till och man står inte för vad man gör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.