söndag 1 januari 2012

Filé - riggen och en Tuff Monolina.

Jag hoppas att nyårsfirandet var till allas belåtenhet och jag önskar er alla att 2012 blir ett riktigt gott skitfiskeår! Vi ska ta en lugn start på nya året, själv ska jag ta mig en runda och kolla lite gamla sträckor av Alsterån, var jag tidigare år har haft en del möten med fina gäddor och vem vet, jag kanske kan fiska lite gäddor där till den kommande helgen, var det också ska bli kallt?
Så som en liten mjukstart tar jag upp ett tackel för fiske med filéer av olika slag och till detta en riktig tuffing till lina.
Det mesta av mitt fiske med fiskfiléer sker med Makrill och jag kan bara konstaterar hur svårt det är att få tag på hela Makrillar i min del av vårt avlånga land. Det har i sin tur pressat mig till att använda Makrillfiléer, som finns i varje mataffär. Dessa är dock inte i närheten av en hel Makrill och här tänker jag på doften, filéerna är urvattnade och konsistensen är också lite därefter, så jag ber er om att penslar dessa köttbitar med olja eller fishflavour och sen funkar de bra.

Just Makrillen har ett tufft skinn och det gäller att montera krokarna väldigt lätt i skinnet, så du kan kroka gäddan, en bra rigg/tackel för dessa tuffa filéer, är denna som är avbildad här. Den lilla trekroken i size 8 sätter du fast i skinnet och den större enkelkroken (3/0) fäster du bar i köttet på köttsidan av filéen.

Trekroken håller fast filéen och den är också en sista hjälp om inte gäddan har tagit betet riktigt, enkelkroken sitter oftast i gäddans käkvinkel, men bara om du är snabbt framme vid spöet, när gäddan tar betet. Bra rigg för frilining och Floatledgering, ibland för trekroken stryk i krokningen, men det rättar du till med en tång och fortsätter, trekrokens uppgift är egentligen bara att hålla fast fiskfiléen i kastet.
Jag har under tre månader använd Gardners Hydro Tuff lina och jag måste medge att Tuff, är rätta namnet på denna lina. Den är tuff! En smidig och stark lina som kastar väldigt bra, den har en sällan skådat nötningstålighet och den är förhållandevis rätt så stum jämfört med andra linor, som exempelvis några av mina favoriter som Daiwa Sensor och Berkeleys Big game. Jag har testat denna lina i 0,30 mm, för spoddning i mitt karpfiske och jag har även haft den för att testa olika spöns kastförmåga och jag är väldigt imponerad av Hydro Tuffs egenskaper.

Vill du veta mera om denna och andra av Gardners linor, så går du in på: http://www.metebolaget.se/ och tar dig en titt. Jag ska bland dessa linor använda en annan tuffing med namnet Hydro Flo till mitt isfiske, de flesta av Gardners linor finns i clear, Brown eller Lo - Vis Green, så du hittar säkert en lina för ditt fiske till ett bra pris. För bottenmete efter gädda på längre avstånd, kan jag rekommendera dig Gardners Sink Braid, som finns på 200 - och 600 meters spolar. God fortsättning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.