tisdag 12 januari 2021

Tuff förmiddag!

Snöfall och kyla i lagom mängd över mina trakter, värre är det uppåt landet, var SMHI nämnde upp till 70 cm snö och härom dagen bjöd vädergudarna på strax över 30 minusgrader! Tacksamt att man bor i södern!

Snön och den kylan vi fick ställer till det lite, en del vatten har frusit och andra har lite öppningar, men det ska släppa trodde jag och nu ska det bli kallt igen, inte bra! Igår skulle jag ta blodprov tidigt på morgonen och att lägga sig igen, kom inte på tal och efter att tanten hade sugit ur min kropp, så körde jag förbi gölen och insåg att det faktiskt fanns en chans att lura en gädda och så blev det.

Lätt handbagage!
Väl hemma blev det en snabb kopp kaffe och ett lättare spinnspö, samt ett flötmete och en påse Sardiner. Lite varma kläder och sen var jag snart framme och började i den djupa delen av gölen under en timmes tid på två platser, det fungerade inte och jag flyttade på mig, upp till en samling av vassar, här måste det finnas fisk!
Kanske bra i kallt vatten?
Med en oljig Sardin under flötet, var det dags att prova lite med denna kreation, som påminner om en Mört, fin gång och kastar bra, men vad hjälper det när dem inte vill hugga.
Jiggar testades för Abborre.
Jag testade lite eller rättare sagt en jävla massa jiggar, i hopp om att någon randig ville nappa, men nej, det var svårt oavsett hur sakta jag fiskade och ingen gädda som var framme, vilket är lite besynnerligt.
Inget av det här fungerade.
Timmar går och jag börjar inse att det hade nog varit bäst om jag hade lagt mig i sängen igen, ingenting fungerade och mitt flöte rörde sig inte en millimeter och .....
Paniklådan.
Paniklådan kom fram ur väskans djup, någon kombination måste för f.. fungera om jag bara hittar den och det blev ett satans pysslande och pusslande mellan allt möjligt och jag stod fortfarande utan en gädda eller fisk överhuvudtaget!
10.45 och solen visade sig!
Jag kände att det blev kallare och öglorna på spinnspöt började korka igen av is och en stund senare kröp solen fram mellan träden. Kall natt igen och sen är det slutfiskat på ett tag. 

Jag rensar spööglorna än en gång och ser nu att mitt flöte hoppar lite på ytan och larmet ger ett pip, jag blir nästan förvånad över detta, men det är en gädda som har hittat Sardinen.

11.00 kom dagens ända napp på Sardin/Laxolja.
Den tar god tid på sig och vandrar lite och stannar, jag ser hur den plockar med betesfisken och sen går den lite bättre och jag ger den mothugget. 

En liten, men vacker fisk, ganska försiktig av sig och bara den ena kroken satt  i munnen. Det värmde gott att få en firre och efter friheten lade jag ut ett nytt bete, dem kanske kommer i gång var min tanke.

En följare efter en av dessa.
En fisk på Deadbait, då ska jag ha en på spinnspöt också, jag ville det och satte igång och provade en ny blå jigg, en orange Conrad mm, alla små wobblare jag hade testades, dock utan resultat.
Inte ens någon av dessa gav hugg!
Jag testade lite nya för att se om dem skulle fungera, men det ville sig verkligen inte. dessa väger endast ca 4 gram och har en suverän gång och jag fattar inte att man inte få napp eller åtminstone någon fisk som följer efter dessa läckerheter, men så är det ibland.
Lille Conrad igen!
Jag skulle fiska till 12 - tiden och än en gång hängde jag på min lilla blåa Conrad med sin röda stjärt och kan ni tänka er efter 4 kast, så kom denna snipa i håven och jag fick operera lite för att få ut den lilla wobblaren.
Det var ingen lätt dag vid gölen.

Strax efter 12 var jag hemma i värmen igen, två gäddor denna dag var nog ett bra resultat med tanke på att man inte kunde fiska överallt och fisken inte var på humör. Men en på mete och en på spinn, det får man nog vara nöjd med.

På hemvägen slog mig en tanke, i Bolanders bäck som rinner från gölen vidare ner i Linnéasjön, såg jag i somras en gädda stå i några näckrosor, uppskattningsvis en 5:a och den kan väl vara värt ett kort besök med antingen en Sardin eller ett UL-bete, det ska jag prova! Skitfiske på er alla och ta det försiktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.