torsdag 7 januari 2021

Till Evert del 1.

Jag fick ett långt mejl från Evert och jag förstod att han ville börja med lite UL-fiske i sin hemsjö och från hans lilla eka. Han bad om hjälp med lite olika saker och självklart ska jag hjälpa denna krigare, som med sina 78 år, fortfarande fiskar 3 gånger i veckan och vill lära sig något nytt.

Jag kan bara göra två saker och det är att lyfta på hatten och hjälpa honom och hoppas att han blir nöjd och får lite mera fisk i båten. Jag förstod också att denna herre vill vara bäst i båten, när barnbarnen följer med ut på sjön. Hjälp ska du få Evert och det blir som jag skrev över flera inlägg, men vi börjar här och nu!

Små och naggande goda, lite som godis!
Man kan som med allt köpa sig fattig och det behöver man inte! Man är inte tvungen att köpa ett bete för en massa pengar, det går lika bra med dem billigare och det är den typen av beten jag tar upp. 

Dessa beten kan man hitta hos Jula, Biltema, ÖoB och på Dollarstore för en ringa peng och dem fungera bra. Jag måste dock säga att det kan finnas ett och annat bete, som inte riktigt vill röra sig som det skall och det tittar vi på lite senare.

Orange kan väcka fisken eller .....
Fladens lilla orange Conrad wobblar finns på Dollarstore och ÖoB. Gången är ettrig och lockar på ett effektivt sätt och den orange färgen, väcker hugginstinkten hos fisken eller retar denna till hugg.
Vissa Wobblare går inte rätt i vattnet.
Nu till betet som inte rör sig på rätt sätt i vattnet. Börja med att kolla öglan, var du monterar ditt beteslås, den måste sitta rakt, annars går det hela snett.

Skulle det inte vara problemet, så prova att ta bort en av krokarna, börja med den undre kroken och se om det hjälper, om inte, så ta bort den bakre kroken och det brukar att hjälpa att få rätt gång på betet.

 Nu skriker nog en del att man tapper fisk, det är inte min erfarenhet med dessa små beten, dem tas oftast hårt och hela betet försvinner i munnen på fisken. Testa får ni se!

Den lilla UL-Wobblaren syns inte!
Ett problem med dessa små beten, är att väldigt många fiskar och främst gäddorna i princip slukar hela betet och det kan ge fiskaren problem med att få ut det lilla bete, utan att skada fisken.

Ett bra gällgrepp och en längre tång, samt stor försiktighet och det bör gå bra, men ta det försiktigt och stressa inte. Vi måste tänka på att alla gäddor har varit små, fisken var bara hungrig och ingen självmordspilot! 

Lite ovanliga former ger ofta bra resultat.
Beten finns i alla dess former och storlekar, en del lite konstiga beten, som dessa Gräshoppor har sina dagar, var annat inte fungerar, så prova dig fram. Samma sak med alla olika färger, som finns på dem befintliga betena och igen prova dig fram!
Blå färg verkar alltid fungera.
Den färgen bland wobblare,som jag tycker ger mest fisk är färgen blå, denna färgen verkar vara bäst, men inte alla dagar som tidigare sagt. Ett litet tips som aldrig slår fel är, den lilla blåa Fladen Conrad längst upp på bilden och med sin orange stjärt, är oftast det bete som ger fisk och det gäller både Abborre och Gädda.

Man bör ha några Deep divers (djupgående beten) i sin betesask för att kunna fiska på djupare ställen och ett sådant finns längst ner bland dessa och igen i blå färg. 

Alla dessa är flytande och man kan veva snabbt för att få ner dem lite och sen göra spinnstop, var dem sakta stiger upp mot ytan och sen göra om proceduren och alla dessa rörelser attrahera rovfisken till hugg.

Våra första jiggar ... På väg ut ur marknaden?
Tar man en titt på marknadens utbud av jiggar, så är det lätt att bli lite villrådig, det finns tusentals och lika många former och färger. Jag undra ibland om vart dessa singel och twin tails tog vägen, blev dem omoderna över en natt eller?

Ett tips, är att skaffa sig en blandning av lite av varje och i ett flertal färger och samma sak gäller jigghuvuden, som man bör ha i olika vikter, beroende på vart man fiskar. 

Bland färgerna är det gult, rött, orange och framför allt färgen Motor Oil, som är dem bästa och Motor Oil är min absoluta favoritfärg.

Abborren gillar mindre beten.
Varför är då dessa små beten så effektiva? Jag tror att det rör sig om en liten snabb munsbit, fast man egentligen är mätt, alltså en aptitretare, det kan vara dem små rörelserna eller den ringa storleken, som spelar in. Det fångas varje år enorma Abborrar på mindre beten och även en hel del stora gäddor.

Detta påstår många är fel och att man ska ha stora beten för stora gäddor, jag säger ja i viss mån, men tänk på,att innan dessa kromosom/megastora  beten i plast och gummi fanns, så fångades det stora gäddor och innan jiggarna togs in i landet, så var det spinnaren som oftast gav stor Abborre ..... Har vi glömt hur effektiva gamla Atom och Utö dragen eller Droppen och Meps spinnare var?

Mindre jiggar.
Här ett gäng väldigt små jiggar med vikten inbyggd i kroppen, väldigt bra för tröga Abborrar, dessa finns med en enkelkrok i ryggen och även med en mindre trekrok sittandes under buken. Man kan sakta stutsa dessa på bottnen och dem fångar inte så mycket gräs mm.

Om jag använder en wiretafs, så är det en tunn 15 lb, var jag har det minsta betelåset i ena änden och minsta lekandet i andra änden. Jag fiskar oftast dessa små beten med en tafs av Fluorocarbon i 0,30 - 0,40 mm och knyter denna direkt på min huvudlina, som är en tunn braid och har ett minimalt beteslås för att byta beten. Längden på mina tafsar, oavsett om det är wire eller Fluorocarbon, så gör jag dem i en längd av 50 - 60 cm.

Det var allt för denna gång, snart tittar vi lite på spö och rulle för detta härliga UL-fiske, lina och annat som behövs. Skitfiske på er alla och sköt om er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.