lördag 9 januari 2021

Till Evert del 2.

Då är jag tillbaka Evert, som jag lovade och vi går vidare med lite kring rullar, spö och linor, samt tafs för detta ultra lätta fiske, som är så underbart roligt och samtidigt väldigt givande. Jag ska börja med att jag stack ut ett par timmar idag, snön låg och det kom lite till, såpass att halva gölen var full av snömodd på vattenytan och jag trodde att min lilla blåa Conrad skulle rädda dagen och där blev det fel, som du snart kommer att upptäcka!

Det var inte många ställen det gick att fiska på, men det blev ett par mindre gäddor och det får man vara nöjd med. Övriga bilder är från tidigare fiskepass.

6 fot 3 - 12 gram mitt roligaste spö för detta fiske.
Jag använder två uppsättningar, båda spö är Shimano och här är det ett litet 6 fots spö, som har en Shimano Olivio som partner i storlek 1000. Linan är en rosafärgad Braid i 0,13 mm, som klarar ca 9 kilo och det kan nog stämma, med tanke på att jag inte kan dra av den utan att skära sönder händer och handskar.
8 fot 5 -20 gram mitt grövsta spö för detta fiske.
Nästa spö är från samma serie och detta är lite grövre, men dessa spö har en otrolig känslig topp och man känner varje vibration i sina beten. Till detta spö har jag en Shimano Hyperloop i storlek 2500 och linan är en Braid i grön färg med dimensionen 0.10 mm och man kastar lätta beten långt med båda spöna.
Fluorocarbontafs i 0,33 mm.
Fisk har en förmåga att se dessa flätade linor och jag kör alltid med en Fluorocarbontafs i lite olika dimensioner, beroende på vad jag fiskar och hur fisken beter sig. Jag gör denna tafs ganska lång och har antingen, ett väldigt lite lekande eller så knyter jag ihop dem olika linorna.
Lite mörkare färg funkar ibland.
Vi var inne på betesfärger tidigare och jag, vad som är bäst för solljus eller mörkt väder är faktiskt svårt att veta, det skiljer sig från vatten till vatten och jag ber dig prova dig fram. 
Shallow Runner.
Man hittar snart sina favorit färger, dem som ger mest fisk och färger som blått, grönt, svart/silver och lite mörkare brunt, brukar ge bäst enligt min mening, men som sagt prova dig fram!
Deep Diver.
Man behöver en del beten som går ytligt och en del som går lite på mellanvattnet och så behöver man ha lite som dyker ner en bit mot bottnen, då vissa dagar trycker fisken sig ner eller helt enkelt ligger på bottnen, som just vid denna årstid.
Drop shot - rigg.
Spöna, rullarna och linorna täcker allt mitt UL-fiske och fiske med Drop-shot, samt fiske med Caroliner riggar och det räcker för min del, jag metar för det mesta och detta är bara lite leksaker och tidsfördriv under tiden jag metar.
Caroliner- rigg med Kräfta.
Jag jagar för det mesta efter gölens Abborrar och har faktiskt lyckats med 3 fina under hösten och största togs med Drop-shot och vikten blev 1380 gram och ytterligare två runt 1200 gram, så jag ska inte klaga och större borde finnas.
Säkerheter i asken.
Jag har alltid flera askar med mig, det gäller wobblare och jiggar och det gäller olika vikter, storlekar och olika färger och man får byta tills, man hittar något som funkar för dagen eller stunden.
Mumsbitar för Abborren.
Igår kväll tog jag en runda runt gölen för att kolla isläget, det fanns lite is på sina ställen och jag insåg att om det inte blev minusgrader under natten, så fanns det en chans för fiske, om än på lite beskärda delar av gölen.

I morse var det dags! Väskan över axeln, lilla spöt, håven och gäddmetespöt, ett par Sardiner och sen var det på sniskan  hela vägen till pölen, för här i kommunen rensar man inte vägarna eller cykelvägar för snömodd.

Orange färg passar bra i snöoväder.
Jag vet inte hur många kast jag gjorde med min blåa Conrad, men det var många! En gädda hade hittat min Sardin och den nya indikatorn gjorde ett superbt jobb, men inget på Conrad! Mystiskt, det brukar funka eller så får man lite följare, men inte!

Efter lite kaffe och en paus, så bytte jag till en orange Conrad och det small till i spöt, redan i första kastet och jag kunde ta denna bild på den lilla försiktiga gäddan, som nöp Conrad i rumpan och det visade mig bara, att dem egentligen inte var på hugget.

Kinkig snipa, nöp bara Conrad i rumpan!
Den fick sin frihet och jag fiskade av ett par platser utan resultat och kände att detta fick räcka för idag, men först skulle jag testa en annan orange sak från asken. I 4 eller 5:e kastet fick jag ett kraftigt hugg på denna lilla knubbiga wobblare och fisken fastnar inte och jag ser en större virvel på vattenytan.
Jag hade ett kraftigt hugg på denna i dag.
Så snabbt som det bara går, vevade jag in min Sardin och gav den lite Laxolja och lade ut den på platsen och en timme senare gav jag upp, den ville inte och jag tror inte att den ens var hungrig.

Den såg en liten mumsbit .... och jag skickar skitfiske till er alla! Jag hoppas att herr Evert Hansson är nöjd med detta, om inte så får herrn, mer än gärna höra av sig till mig. Sköt om er!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.