måndag 4 januari 2021

Ankare och Baitsavers!

Jepp! Då har vi tagit steget in i 2021 och jag hoppas att ni alla hade det trevligt under jul och nyår! Själv hoppade jag, det blev två steg och förhoppningsvis ligger jag ett steg före under det nya året.
Mina planer ligger klara för nya säsongen och dessa skall infrias på bästa sätt och så effektivt som bara är möjligt.

Jag ska passa på att tacka för alla frågor och vitsord, samt julhälsningar som kom strax innan jul och jag tackar för detta och till Evert som ville ha lite mera kring Abborrfiske med små spinnbeten, kan jag bara säga att det kommer så fort min Router är utbytt mot en starkare, just nu lackar den och t o m en 150 åring hinner med!
Iron Claw size 2!
Vad kan jag erbjuda herrskapet i början av året? Jo, dels ett bra tips och även lite egen undran i gäddfisket med Livebaits och Deadbaits.

Jag har skaffat mig trekrokar i size 2! Onödigt stora i mina ögon och inget jag egentligen gillar, men efter att ha sett hur många Holländare fiskar med Livebaits, så vill man jo prova.

Fluorocarbon 0,90 mm och "Dutchtackel"
Man använder size 2 eller större för fiske med Livebaits och man använder en tjock Fluorocarbonlina typ 0.70 - 0,90 mm och enligt vad jag kan se på youtubefilmerna, så fungerar detta bra och säkert.

Man har ett lekande och en springring och i denna ring, monteras ankaret som visat på bilden ovan. På med en levande Mört och efter varje napp eller landad gädda, så kollar man Fluorocarbonlinan noga ovanför knuten och byter om den skulle vara skadat .... Det ska provas .... Är Fluorocarbonlinan riktig säker, någon som använder och vet?

Lekande som sig bör.
Man har ett kraftigt lekande i andra änden av den 60-75 cm långa tafsen och en del har en ögla, vad som är bäst, det återstår att se, jag tror mera på lekandet, då det rör sig om levande bete.
Resterande ankare går till Jerkbaits mm.
Jag har gjord 2 testtafsar med dessa stora krok och dem resterande kommer att användas för mina Jerk och Tailbaits mm. Eller kanske på en wiretrace med endast en krok som monteras en en fiskbit, den dagen var gäddorna släpper en halv eller hel betesfisk och man kan då kroka direkt och den stora kroken får förhoppningsvis ett fäste.
Size 4 används till 2-krokstackel.  
Storlek 4 som kom, går till mina vanliga wiretafsar för Makrill och andra lite större betesfiskar. Jag gillar dessa krok från Tyska Iron Claw. Skärpan är bra, likaså styrkan och för 39 kronor hittar man nog inga bättre till det priset.
Resterna av en röd söndrig Twintail jigg.
Nu till ett litet tips! Vi har alla varit med om hugget och bara känd det i spöt, sen fattas det en del av jiggen eller så går denna sönder på annat sätt och 90 % slänger kroppen och byter ut den eller hur?

Spara jiggkroppen och framför allt om denna är i en väl synlig färg som röd, gul, orange eller i en annan färg som sticker ut. Klipp kroppen i smala skivor mm och använd dessa skivor som Baitsavers, som då samtidigt skapar lite extra färg och attraktion på dina beten.

Attraktion och Baitsavers av jiggen.
Så här bra kan det bli! Du har färgen, du har mjukheten, du spara en del betesfiskar och det ökar dina fångster väsentligt, så varför slänga den söndriga jiggen?

Det var kort denna gång, snart kommer en ny Router och då kör vi på som vanligt. Tack än en gång till alla för det gångna året! Nu har vi en ny säsong och nya möjligheter framför oss och jag önskar er alla skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.