torsdag 14 december 2017

Gör din egen Kebab-rigg.

Denna rigg har effektiviserad vårt gäddfiske enormt och marknaden hänger på med olika lösningar för oss och som vanligt, så kan man köpa ihjäl sig på olika komponenter som kommer fram.

Vi kan dock tillverka väldigt mycket själv för en oftast billig peng och så är det även med Kebab-riggen. Hur du gör och vad du behöver får du serverad här och nu och det är bara att hänga med och sen njuta av dina resultat vid vattnet.

Varför så effektiv? Jo, det rör sig om fiskbitar och du kan själv kombinera dina beten med olika typer av fisk, du kan fiska riggen direkt på bottnen eller ståendes en bit över denna. Du kan spara så kallade begagnade betesfiskar för senare bruk av denna rigg och inget går till spillo.

Vi fiskar med endast en trekrok och det är enklare att kroka gäddan, lättare att lossna kroken, djup krokning är ett minne blott, om du har koll på dina spö och vi minskar antalet av skadade gäddor väsentligt och så kan vi fortfarande ge vårt bete en extra doft om så önskas. Visst är det bra eller hur?
Foamkulor eller stinkande pop-up boilies?
Vi börjar med tacklet, var jag använder en stark och vass trekrok i storlek 4, wiren bör vara 50 cm lång och bestå av starka material. Flytkraften kan vara allt som flyter, men jag gillar att använda 20 mm pop-up boilies för karpfiske och gärna av den typen med hög flytkraft, stinkande fiskdoft och med en röd färg som attrahera gäddorna via deras syn.
20 mm stinkande fiskboilies i röd fluorofärg är mitt val. 
Du hittar dessa boilies i dem flesta butiker som säljer karpgrejer och det gör inget om dem är gamla, du kanske har en burk ståendes i dina gömmor, så  ta den, dem funkar oavsett färg eller doft. Har du inga boilies, så finns den foamkulor eller annat som kan lyfta upp din rigg, men som sagt, den fungerar även liggandes på bottnen.
Borra genom dina boilies hemma.
Jag borrar alla mina boilies hemma, jag sitter inte och fiddlar med detta i minusgrader, jag har dem liggandes i lådan och har ett gäng på 10-12 stycken med mig och dem räcker långt.
10 - 12 stycken räcker länge.
Skaffa dig en tunn metalltråd och en spik som är rund och har rätt diameter för ditt betesstopp, tråden hittar du på alla hobbyaffärer och 25 meter kostade mig ca 20 kronor och spik,, det har du nog hemma.
Tunn metalltråd och en spik.
Bestäm hur lång din rigg ska vara (antalet fiskbitar) och sen gör du först en ögla för din flytkraft, använd spiken för detta och linda träden en bit så du får den genom boilien eller flytkraften.
Gör en ögla för din flytkraft.
Nästa steg är att göra öglan för kroken och den gör du på samma sätt och med samma spik, du ser på bilden under hur jag mina öglor ser ut.
Gör en ögla för kroken.
Så här långt, är det nu bara att med en hairneedle, gärna en längre sådan, att montera fiskbitarna på tråden mellan flytkraften och den så kallade kroköglan.
Antalet fiskbitar bestämmer trådens längd.
Tänk på att du kan blanda alla möjliga fiskbitar på denna rigg, bara fyll på med vad du tycker, fiska sedan med eller utan olja/doft och se vad som händer.
Bara fiskbitarna som fattas.
När väl alla fiskbitar är på plats, sätter du öglan runt en av kroken tre krokspetsar och läser fast det hela med 1-2 gummibandsbitar över krokspetsen och dessa trycks ner över och förbi hullingen och denna del av riggen lossnar aldrig.

Du kan även använda Baitflaggs, små oftast röda mjuka gummifenor som också håller det hela på plats eller annat som kan fungera som stopp.

Jag använder 2-4 SSG-hagel som kastvikt eller en running ring rig om jag ska fiska långt ut. Larmet säger mig vad som händer, likaså min drop-off indikator eller mitt ledgerfloat.
Lås fast tråden med 1-2 gummibitar eller baitflaggs.
Kolla i vattenkanten, så det flyter om du vill ha betet en bit över bottnen, en fördel om det är gräsbotten, men även på slät botten, gäddorna har ögonen med sig.

Jag brukar ha 2 -5 fiskbitar och jag krokar alltid när gäddan går ifrån mig första gången och i 9 utav 10 runs, så sitter kroken i käkvinkeln och det är så enkelt att kroka av fisken.

Prova dig fram med olika fiskbitar, allt kan användas och ett bra tips är en bit Ål som gäddorna älskar. Denna art har ett väldigt segt skinn, men med denna rigg är det enkelt att kroka gäddorna, då kroken inte sitter i betet eller maskerad av betet. Lycka till och skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.