lördag 9 december 2017

Gäddorna gillar Krilldoft!

Jag vill slå ett litet slag för den lilla dunken jag fick av en kompis, det rör sig om en doft för karpen och det rör sig om Krill från Northern Baits! 

Jag kan inte ha något bara för en sak och måste alltid testa saker och deras gränser och denna flaskas innehåll skulle provas för gäddorna i kallt vatten och det har gått minst sagt väldigt bra, gäddorna älskar denna doft!
The waiting game.
 Det blev en sväng ner till Svarte göl med två gäddmeten och ett karpspö och nu skulle denna doft testas här i detta vatten som är rikt på gäddor i alla storlekar.

Jag mäskade ut mina 30 boilies och placerade ut min rigg och sen drog jag mig lite undan denna plats för att inte störa någon karp. Gäddspöna var redan tacklade med var sitt floatledgering - set up, så det var bara 2-krokstacklen som skulle monteras och ett par betesfiskar och det går jo fort.
Billig fungerande Drop-off indikator.
Dagen var egentligen ämnad för mäskning, test av doften och att få med sig lite bilder och kanske en gädda eller två, någon karp med bara ett spö ute .. nja ... men vem vet?
Makrillen, ett av dem bästa beten för stor gädda.
Jag fick en chock förra veckan när jag ringde för att beställa hel Sill och damen i luren sa att vi har inte haft hel Sill på flera månader, dem är svåra att få fram! Men hon bad om mitt nummer och skulle höra av sig i fall att ...

What the fu..! Svårt att få fram hel Sill ... Hallå! Vi är ett kustland! Besviken lade jag på och undrade hur farao jag skulle kunna lösa detta, vill jo ha hela Sillar till mitt fiske och inte bara köpa urvattnade Sillfilèer till mina kebab-riggar!

Det löste sig två dagar senare, damen ringde och till min stora glädje hade dem fått hem hel Sill och jag var där på två röda sekunder och jag lyckades även hitta några trådsmala Makrillar och min lycka var gjord.
Seabaits.
Betesutbudet under mitt senaste fiske var Sill, röda multar och gråa multar ja och så ett par döda mörtar och en Makrill, som var delad på mitten.

Mina erfarenheter säger mig att man ska ha flera olika beten med sig under en dag och prova sig fram och gärna en doft eller två eller kanske en olja också.
Grey Mullet, likt en Gräskarp!
Dessa Multar är väldigt effektiva, formen, doften och även nyhetens begär gör dem effektiva för gäddorna.

Dem är ganska tunga för sin storlek, men är enkla att poppa up med en bit balsa eller en strimla av ett sittunderlag och jag tycker dem likna små Gräskarpar.

De har stora fjäll som bör skrapas bort innan man monterar sina krokar, skinnet är lite tufft, så man kan kasta dem väldigt långt och många gånger innan dem går sönder och det är jo stora fördelar.
Röd medelhavs Multe.
Denna svagt rödorange Multe kommer från medelhavet, en tjockare Multe som är ganska tung och kompakt och kan kastas väldigt långt.

Igen bra doft, segt skinn, stora fjäll som Multen jag beskrev innan och dessa är effektiva och jag tror att färgen spelar en viss roll här och jag har bara ett blankpass var dessa har legat serverade för gäddorna.
Glöm inte att allt kan användas som bete.
Tänk på att allt kan användas på en betesfisk, hel, halv strimlor, bitar på din kebab-rigg och även huvudet, som här har fiskats på en liten hair-rigg och låsningen var en av Fox´s baitflaggs, så släng inget, mäska hellre med det du inte använder, så kommer det till nytta.
Jag har bra framgång med denna doft bland gäddorna.
 Northern Baits Liqouid Krill, en skaplig stank sprider sig över nejden när du öppnar denna flaska, supereffektiv för karp, men även för diverse rovfisk och framför allt för gäddor, som använder både syn och luktsinnet för att skaffa föda.
2 ml räcker gott.
Jag kör som vanligt med 2 ml per betesfisk och det har alltid fungerat bra och så även med denna Krilldoft. Flaskan innehåller 500 ml och med 2 ml per bete, så räcker den gott och väl till minst 200 betesfiskar och den ligger på ca en hundralapp.
Tjock nål för oljor mm.
Jag rekommendera er att använda en tjockare nål för just denna doft och andra tjocka medel som exempelvis oljor, tunnare nålar använder jag endast för att få in tunnare medel och luft.

Glöm inte att rengöra dina nålar efter varje gång du använder dem, dra in lite vatten och tryck ut det några gånger och hemma kan du lägga dem i varmt vatten, så är dem funktionsdugliga till nästa pass. Det finns inget mer irriterande än en spruta och nål som har geggar ihop sig.
Smiling at me?  ... inte riktigt!
Min tanke var att besöka gölen och dra lite gäddor och visa denna dofts effektivitet, det gick inget vidare kan jag säga, det blev bara en snipa vid 08.30 som sig bör och resten av dagen gav inga gäddor.

Dem ville inte oavsett vad jag gjorde och till min stora glädje, hittade en vacker karp mina boilies och den kan ni titta på på karpbloggen.

Jag har letat lite efter gäddor i mindre vattendrag och det har gått bra, likaså med Abborre och jag kommer till dessa fångster framöver. Det finns mer fisk än du tror i små intima och glömda vatten i din närhet, än du tror. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.