torsdag 21 december 2017

Dem fungerade!

I dag var det dags att testa mina nya Drop-offs och jag rullade hemifrån vid halv åtta för att vara på plats i god tid. Lite skulle jo justeras, så linan släpper lätt, men ändå håller allt på plats och mina förväntningar var bra denna morgon. Jag skulle jo fiska av ett avsnitt av gölen, var jag än så länge inte hade provat på grund av isen.

Mina vapen denna morgon var ett flötmete och två spö för bottenmete och med var sitt flöte som skulle visa mig nappen ... ja och så åkte det med ett spinnspö och lite wobblere också och mina beten för dagen var Grey Mullet och ett gäng Sillar.
Dem syns bra.
Allt hamnade på sina platser, indikatorerna trimmades och jag var nöjd med funktionen och utseendet, samt att dem syntes väl i det dunkla morgonljuset.
Drop-off in situ.
Här en bild på indikatorn i sin vanliga position innan napp och ha öppen bygel och indikatorn hängande precis under rullen som visat här.

Går gäddan ut, släpper linan och larmet tar över och går gäddan emot dig sjunker indikatorn ner och larmet tar över. Oavsett vad, så vaknar man till och kan kroka gäddan direkt innan den sväljer betet.
Kaspers Laxolja funkade.
Jag var ful och jag var tjuv igår ... Japp jag erkänner! Jag snodde Kaspers Laxolja, det var en skvätt kvar i flaskan och jag tog den och han ska få en ny, så han håller pälsen vid liv och mår bra.

Min tanke var att testa denna olja som du hittar på Willys för 70 - 80 kronor och den innehåller 250 ml och nu återstod det att se om den skulle fungera för gädda också ... jag visste redan svaret, så jag blev inte så värst ...
Dagens första kom lite senare än vanligt.
... överraskad när det började pipa vid fem i nio i morse och snart låg dagens första snipa på mattan och vek ut sig. Sillen med Laxoljan blev för mycket och snart gick den tillbaka igen.
Firetiger.
Jag lekte lite med lite olika wobblere i hopp om att kanske någon gädda ville hugga, men ser ni det gick inte och förklaringen är helt säkert det nästintill nollgradiga vattnet som strömmar genom dammen.
Sillkopian med huggmarkering.
Så inget på Firetiger färgen eller dem andra konstgjorda beten som jag provade och jag nötte nog i 25 minuter med denna Sillkopia, men det ville sig inte och jag lade ner verksamheten och tog mig en välförtjänt kopp kaffe.
6,7 kilo, kul och fin fisk.
Det blev bara en klunk, jag hann inte tända ciggen, då det började låta fram mitt ena larm. Något hade hittat min Grey Mullet, som var dränkt i Laxolja och den tog god tid på sig ....

Flötet lade sig på ytan och sen drog den sakta runt flötet som väldigt små gäddor gör, men när jag kände efter kände jag lite kraftigare knyckar och sen drogs linan ut i bra fart.

Mothugget satt som en handske och jag kände direkt att det var en bättre fisk och efter en kort men tuff fight kunde väga damen till 6720 gram och jag var nöjd. Jag haffade den första förbipasserande som såg nykter ut och fick lite fotohjälp. Thanx a lot snälla tanten!
Lödder!
Jag provade att drifta med Sill i strömmen, fiskade av några mindre bakvatten och vasskanter, men det ville sig inte. Gäddorna stod inte här eller jagade, man fick förlita sig på stationära beten och oljan denna dag.
Dagen första, tredje och fjärde var snipor, alla på Sill.
Dagen gick fort, vädret var bra med 4 plusgrader och en svag nordvästlig vind och det skulle bli 4 fiskar, tre på Sill och dagens största på en grå Medelhavsmulte och alla mina beten var lackerade med Laxolja.
Alla gäddor togs mellan vassarna och nära land.
Alla gäddor togs mellan dessa vassar och på ett djup under metern, här passerade dem och hittade mina beten. Jag tror att detta ställe är det ända var strömmen inte för in det kalla vattnet och för ca 2 dagar sedan låg isen 12 mm tjock här.

Jag hoppas den lilla värmen vi har, håller i sig, jag skulle vilja ta ett pass på en av Linnèasjöns badplatser för att se om dem två 8 kilos gäddorna finns kvar, det är 4 år sedan jag sist var där och fick båda under samma dag ... kul att få uppleva det igen och se vad dem väger.

Jag hinner nog med ett eller två inlägg till innan tomten dyker upp, Kasper fick ett fint ben som tack för lånet av oljeflaskan! Skitfiske på er alla så länge!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.