lördag 16 december 2017

Det går ... ge inte upp!

Jag ville visa er Kebab-riggens effektivitet och planerade ett par fisken i den närliggande Svarte göl, var det brukar att ge en hel del gädda. Jag kollade läget för tre dagar sedan och insåg att vattenmängden som nu rinner in i gölen är enorm och det är inte badtemperatur längre.

Det är smältvatten från sjöarna uppströms och det är kallt, isen som har gått upp och snö vi fick gör vattnet kallt och kanske för kallt även för gäddorna, något som skulle testa med denna effektiva rigg.

Första passet gav endast en mindre gädda och den kom på morgonen och resten av dagen var stendöd, kanske skulle jag ha flyttat runt lite, men platsen gav mig gott om plats för att kasta runt mina beten på olika ställen och det fungerade inte.
Kebab av Sillbitar.
Nästa pass skulle jag flytta runt om det inte hände något och exakt så började dagen, inget på morgonen, ny snö hade ramlat ner och en del is i kanterna, så jag visste hur det skulle bli och jag flyttade efter en timme på varje plats.

Jag fiskade med två spö till en början var av det ena var med Kebab och det andra med en pop -up Sill och igen inte ett sniff, fast jag flyttade mina beten och twichade in dem lite då och då och nästa flytt stod fram för mig och så höll jag på.
Penslades med Sardine Oil.
3 förflyttningar och inget och jag fattade inget, någon gädda bör vara hungrig och jag fixade till ett spö för flötmete för att köra lite med Sink and Draw ... man måste ibland skapa lite uppmärksamhet och se om man kan överlista en fisk.
Fiskedes under ett Pencilfloat.
Jag fiskade min Kebab under ett Pencilfloat och hade ett par pip i larmet, det visade sig vara från en av gölens kräftor och jag flyttade bete en bit ifrån kräldjuret.
10 fot och 3,25 lb, nog skulle det hålla.
Jag tog mig en kopp kaffe och pratade en stund med Morten en gammal arbetskompis och tiden gick, vid 12 -tiden revs jag ur mina tankar av larmet som tog ton och ett par minuter senare drillade jag en 4 kilos gädda som hade tagit min Kebab och min dag var räddad.
Kebab är gott!
Ett vilddjur på mattan och jag fick inga bra bilder. Kroken satt bra och var enkel att få ut och snart var nästa Kebab utlagt och en ny planering för flytt var på gång i mitt huvud.

Min plan var att prova i den djupa delen av gölen, någonstans måste fisken ställa sig, kanske lite varmare där eller betesfisken kanske finns där? jag måste prova och efter en timmes fiske flyttade jag på mig igen.
En död Mört är klar för Sink and Drawfiske.
En Sill, en Kebab och nu även en död Mört under flötet, allt utspridd på dem enligt min mening bästa ställen, något måste hända!

En timme gick utan något resultat, flötet drev sakta med strömmen och jag provade att fiska min döda Mört på bottnen. Dött som graven och jag började kasta runt flötet och sakta knycka in min döda Mört och ute vid en liten vassrugge var djupet är runt 2 meter, hände det äntligen. En knyck i flötet från min sida, en knyck från gäddan och sen drogs det ner och linan drogs sakta ut ...
Doften, hungrig eller var det huggreflexen som avgjorde?
... jag fälde bygeln och när jag kände fiskens tyngd, så vevade jag och krokade. Lite tvärstopp blev det och sen en rusning mot vassruggen, men det godkände jag inte och snart fortsatte vi ute på öppet vatten och in i den andra linan till Kebabben.

Allt löste sig på ett bra sätt och snart låg den lilla nätta damen i håven och vred sig av skam, vågen stannade på 6,2 kilo och jag var mer än nöjd med den fångsten under en så tuff dag.

Var det doften (Pilchard Oil) var hon hungrig, var det huggreflexen som slog in eller var det mån min envishet som gav resultat? jag har ingen aning faktiskt och på vägen sammanställde jag det hela som ett resultat av allt ihop och trägen vinner!

Nästa gäddfiske kommer att bli i Linnéasjön, var jag ska utforska Badplatserna lite, jag tog fina gäddor för 4-5 år sedan och jag hoppas verkligen dem är kvar och inte har hamnat på någons middagsbord. Så vi får se vad som händer där och till dess önskar jag alla skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.