tisdag 12 december 2017

Dynamite baits Pike Scent!

Fisket efter Gädda kan vara väldigt trögt vid denna årstid var det är kallt i vattnet, man får fiska väldigt långsamt med sina spinnbeten, flötmete går hyfsat bra, men bäst enligt min egen erfarenhet är bottenmete med döda beten.

Även fisket med döda betesfiskar kan gå väldigt trögt och man kan behöva lite doftämne i sina betesfiskar och utbudet är relativt stort, men inte på långa vägar som på karpfronten, var det är rena rama villavallan med alla möjliga doftämnen.
 Pike Strike Scent Trail.
Jag har flera favoriter bland dofter som exempel Pilchard Oil, Eddie Turners Flavour range och jag blandar en del själv då jag gillar att experimentera lite under väntetiden ute vid vattnen.

Engelska Dynamite Baits tog fram tre stycken doftämnen tillsammans med Mick Brown och jag har alla tre, men hittar just nu inte den sista, en rödfärgad doft.

Jag ska visa er dem två jag har letat fram och visa er hur man går tillväga och preparera sina Deadbaits och alla är väldigt bra och ger fisk under t o m dem trögaste dagarna.
Killer Fish Scent trail.
250 ml per flaska och dessa doftämnen är ganska dryga och håller länge, även doften sitter i betet länge och jag rekommenderar dem högt.
Användningsområdet.
Användningsområdet är ganska stort, allt från hel och halva fisk, Kebab och man kan ha dem i groundbait (mäsk) och dem lockar både Abborre, Regnbåge, Gös, Ål och Mal till sig, men de är framställda för gäddfiskaren.
Dags att preparera dina deadbaits.
Ta en lagom stor bit plastfolie och lägg din betesfisk, ska flaskan kraftigt en stund och nu penslar du hela fisken med penseln som sitter i skruvlocket och det räcker med ett tunt lager.
Sminkat Multe.
Dessa doftämnen har också lite färg tillsatt, Killer Fish har lite gul färg och Pike Strike har en grön färg och som nämnd, så finns det en som är röd i färgen och jag ska leta vidare i mina gömmor efter den.
Klar för frysen eller fiske.
Det är så enkelt och smidigt att göra detta hemma eller vid vattnet. Jag gör detta hemma och paketerar alla betesfiskar var för sig och fryser in dem tills jag ska använda dem.

Svårare än så är det inte att skapa lite extra effektivitet när fisket är trögt, enkelt och väldigt effektivt och jag tycker du ska prova dessa doftämnen, dem ger fisk!
Try it, they like it!
Ha med dig lite olika betesfiskar och några Seabaits typ Sill och några Makrillar. Ha även med dig lite olika doftämnen och prova dig fram om fisket går trögt.

Du har inget att förlora i detta och flytta ofta, jag fiskar ofta sällan mer än 20 - 30 minuter på en plats, sen flyttar jag ett spö i taget o s v och på det sättet fiskar du av större områden och kommer att hitta gäddorna och med lite extra doft, så ska du nog få napp.
Sardinoljan, en superdoft.
Sardinolja är också en bra doft för gädda, likaså laxolja som finns att köpa på Apotek och djuraffärer. Omega-3 olja har gett mig många gäddor och jag suger ut oljan från kapseln med en injektionsspruta och sen går oljan in i min betesfisk och läcker sakta ut och lockar fram gäddan.
Var ute i god tid på morgonen.
Var ute i god tid på morgonen och få allt klart till klockan 8, så hinner du med kaffet och en macka innan gäddorna börjar sina sök efter föda. Många kommer till vattnet alldeles för sent och dem missar tyvärr väldigt mycket och det känns lite onödigt.
Vid denna tid börjar oftast den första huggperioden.
Gäddornas första huggperiod börjar oftast runt 08.30, då kommer första nappet och sen rullar det på några timmar med en svacka mitt på dagen och allt eftersom eftermiddagen går mot kväll, så ökar huggdensiteten igen och glöm för all del inte att väldigt många stora krokodiler faktiskt fångas i totalt mörke!

Varför? Jag tror att dem har lite lättare att smyga sig på ett stim med mört under mörke. En stor gädda syns och märks av exempelvis 200 mörtar och 400 ögon och gäddan jagar inte bara genom sin goda syn, det handlar även om den känsliga sidolinjen och gäddan har ett väldigt bra luktsinne och där kommer dessa doftämnen verkligen till sin rätt. Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.