tisdag 1 april 2014

Floatlegering, bottenmete med flöte.

Att bottenmeta sina gäddor med ett flöte i ytan är både spännande och mycket givande, man ser inte på nappet om gäddan är stor eller liten, men du har en väldigt känsligt nappindikation, som fäller de flesta gäddor och det gör metoden så populär i många länder.

Här i Sverige är metoden inte så populär ännu, men det kommer i all takt med att man upptäcker effektiviteten och det enkla i detta set - up och man kan fiska med utan larm och bara ha ögonen på det långsmala flötet och ha en lös baitrunner eller en öppen bygel eller ha larm och en synlig indikator, valet är ditt! 
Deadbait Pencil, ett av de känsligaste flöten.
Fox har dessa flöten och flera andra tackelfirmor och du kan göra dem själv, vilket gör att du kan spara en massa pengar.

Men just Fox gör dem i ett väldig lätt Balsaträ och de är enormt känsliga och de indikerar allt som sker med ditt bete.
Beskrivning över hur du använder dessa flöten.
Som vanligt har Fox en mycket bra beskrivning över hur du använder dem och hur de fungera och denna beskrivning finns på baksidan av paketet och den är bara att följa.

Dock vill jag påstå att det fattas lite och det är här jag kommer in i bilden och du ska få en förklaring, så du gör rätt och kan kroka fisken direkt.
Mitt eget montage av mina flöten, oavsett typ av flöte.
Jag har alltid två flötesstopp på varje sida om mina flöten, ett kan gå sönder och man har ett kvar och slipper spilla onödig tid på att tackla om det hela. Jag har även en beteshake, så jag snabbt kan ta bort eller byta mina flöten.

Grunden till att jag har flötesstopp under mina flöten är att jag kan ställa in avståndet så mitt flöte inte kan skadas av mina bly eller blyhagel under kasten, vilket oftast sker och Balsaträ är mjukt och ta lätt skada och suger åt sig vatten.
Förbindelsen mellan tackel och Up - Trace.
Man fiska dessa flöten överdjupt, alltså 2 fot, ca 60 cm djupare än djupet på fiskeplatsen och sen ställer man in flötet, genom att strama upp linan tills flötet står lodrätt på vattenytan.

Jag använder ett vanligt 2 - krokstackel till betesfisken och en Up - trace, som är minst 15 cm längre än kroktacklet och jag har mina blyhagel på Up - tracen, aldrig på huvudlinan, som kan ta skada av blyhaglen.

När gäddan plockar upp ditt deadbait, lyfter den upp blyhaglen från bottnen och ditt deadbait pencil flöte kommer att lägga sig på ytan och sedan vandrar gäddan iväg med sitt byte, utan att märka något misstänkt.
Använd Drop - off indikator och nappalarm. 
Jag använder alltid ett nappalarm, som sitter på den främre banksticks och en Drop - off indikator, som sitter på den bakre banksticks. 

Vid ett napp sjunker min synliga indikator ner, sedan stiger den mot rullen och hoppar av lina och gäddan går med lös lina, då bygeln är öppen. Din synliga indikator skall sitta som på bilden, då blir indikationen bäst och snabbast.

Man väntar ca 40 sekunder och sen krokar man gäddan, glöm inte att veva ifatt gäddan, så du har direkt kontakt med den, innan du krokar.
Floatlegering, en suverän metod för gädda.
Denna metod, som kallas floatlegering är väldigt bra i stilla vatten och det ända hinder som finns är strömmande vatten, var dessa smala flöten dras ner och ger dig falska napp.

Ett annat bra sätt att spara en slant, är att göra sina Drop - off indikatorer själv, allt du behöver är en hårnål, en pingisboll, ett par stora blyhagel och en bit lina och hur du gör dem, finns på annan plats på bloggen.

Gör dina egna flöten och Drop - offs, så har du råd med Wychwoods Signature larm, som kostar 199 kronor med batteri hos www.metebolaget.se och du får ett nappalarm med väldigt hög prestanda och volym, känslighet och ton och det finns fyra olika lägen på dessa features, samt ett uttag för en sounderbox och blå LED - lampa, det blir verken billigare eller bättre än så!
Mäska i bakvattnen och prova floatlegering.
Mäska upp en plats med fiskbitar eller halva fiskar och prova denna känsliga metod och du kommer garanterad att få gott om gäddor, om du bara är på eller har valt rätt plats.

Prova även metoden i åarnas lugna bakvatten, det är här den stora damen oftast ställer sig i jakten på föda och hon är lat, hon är en asätare av stora mått och hon är tacksam för lätta skrovmål och med denna effektiva metod, så lurar du henne!

Prova så nära strömkanten du kan och hela vägen in till vassen och ha koll på flötet och lyssna efter larmets vidunderliga ton i vårsolen, skitfiske!

Metebolaget håller på att utveckla flera Teman med olika typer av fiske och du bör ta dig en titt och få lite tips, det koster inget, men det är så givande och inspirerande och det kommer att hjälpa dig till ett bättre och mer givande fiske i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.