fredag 11 april 2014

Så gör du dina kast - och spinntafsar.

Jag har fått lite frågor kring detta, när man ska göra sina egna kast och spinntafsar, man ville veta längd, styrka och framför allt, vilket beteslås och lekande man ska använda, så det tittar vi på i detta inlägg.
Fox Easy Twist Wire i 30 lb.
Jag har här valt Fox Easy Twist wire i 30 lb (13 kilo) den är lite styvare än Drennans Seven Strand wire och passar bra för allt kastande, som de jo blir under en dags fiske.

Den finns att köpa seperat eller som här, med wirecrimps i paketet och du kan köpa wirecrimps i påsar om 50 stycken, så här kan du välja. Använd alltid wire och crimps från samma märke, blanda inte ihop, exempelvis Drennan Wirecrimps med Fox wire eller vice versa, det blir inte bra, då alla saker har lite olika dimensioner.
Välj beteslås efter dina beten.
När det gäller val av beteslås för din kasttafs, så bör du ha ett kraftigt beteslås, som passar till storleken på dina drag, spinnare, wobblare eller Jerkbaits.

Fiskar du efter Abborre eller Regnbåge, så bör ditt beteslås vara mindre och kanske ha ett lekande i beteslåset, som tar upp en del av rotationen från en spinnare mm, men du skall alltid eftersträva att ha ett så starkt beteslås som möjligt.

Bland de bästa beteslås på marknaden, kan jag nämna FOX, BFT, Berkley Mahone, Savagear och Berkley´s Crosslocks och dessa finns i olika storlekar och styrkor.
Wiren 3 gånger genom hylsan.
För alltid din wire genom wirehylsan (crimps) tre gånger, det blir så oerhört mycket starkare och det håller i alla lägen och kan inte dras sönder.
Justera öglan vid beteslåset.
Det är viktigt att du justerar öglan vid beteslåset, så ditt bete har just den rörelse som det ska ha, en för liten ögla, kommer att förstöra gången på ditt bete och en för stor ögla, kan ställa till problem också med krokar mm.
Här en lagom stor ögla.
Grunden till att du ska välja rätt storlek och styrka på ditt beteslås, är att en gädda hugger med stor kraft och har man oturen att gäddans käkar träffar på rätt ställe på beteslåset, så kan beteslåset öppna sig och det blir inte bra.

Så välj beteslås av den kvalitet som jag har nämnd och du har betydligt större chans för att detta inte ska hända dig. Jo svårare det är att öppna ett beteslås med tummen, jo säkrare är det och risken för ett öppnande i hugget minskar betydligt.
Kläm wirehylsan 7 - 8 gånger och det håller!
Kläm din wirehylsan 7 - 8 gånger med en avbitartång, var försiktigt och kläm sakta tills det tar emot och nu kan wiren inte glida genom eller isär i hylsan.
Avbitartången, ett viktigt redskap.
Avbitartången är ett viktigt redskap i fisket, dels har du den till att göra dina tackel, klippa wire och klämma åt hylsorna, men du kan bli tvungen att klippa sönder en krok, som sitter djup i gäddans hals eller gälor eller kanske i din hand och jag rekommendera er att ha en liten och en kraftig avbitartång med er ut.

Jag gör mina kasttafsar i en sammanlagd längd av 50 - 60 cm, aldrig kortare! Då en stor gädda som kommer rakt bakifrån och suger i sig ett spinnbete, kan fimpa av en tafs på upp till 40 cm!

Tro mig, jag vet och det har hänt mig och det är en väldigt dålig känsla man sitter med efter att det har inträffat, så minst 50 cm är att rekommendera!

Jag använder lekande i storlek 8 från Korda, Fox, Darts i Malmö och självklart från Berkley Mahone och dessa är de bästa, som jag har använd genom åren och jag har högst hittat fem lekande som har varit dålig på ett eller annat sätt.

Så anpassade beteslås, 30 lb wire och lekande i storlek 8 och en wiretafs på minst 50 cm, så är du på rätt sida om staketet, den dagen den stora damen kommer upp från djupkanten och inte bara inspektera ditt bete, så följ detta och var noga, så landar du henne, skitfiske!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.