fredag 4 april 2014

Fingerklåda ...klumpfot ... skadat spö ...

Mitt i allt videofilmande slog en tanke mig, jag hade jo fått med mig hem ett transportskadat spö, ett Wychwood Solace MLT 12 fot och med 3 lb testkurva, som stod i källaren och experimentlustan kom över mig och efter avslutat inspelning skred jag till verket.

Det kapades, det mättes, det anpassades, det limmades och efter en stund hade jag klinga och handtag i en bit och räknade ut ringarnas placering efter ett 6 fots stalkingspö och ganska snart, påbörjade jag fastlindningen av ringarna med en 0,30 mm nylonlina ... ja, du läste rätt, 0,30 nylon!
Gunsmoke Fuji rullfäste, lyx ska det vara!
Hela handtagsdelen var oskadd, så det återanvändes så klart och med Fujifäste och Japanese shrinkfoam, så blir det både snyggt, sexigt och fint.
0,30 mm nylon som lindningstråd.
Jag har lindat flera av mina spö med nylonlina och det blir super fint, när man bara trycker ihop varven i lindningarna och sedan lackar ett flertal gånger.
Svarta blev de efter en stund.
Jag färgade lindningarna med en vattenfast tuschpenna av märke Edding 330, som avdunstar snabbt och klarar att lackas över och lacken torkar, vilket inte sker med en del andra tuschpennor.
Lyxhandtaget och hela spöet blev 7 fot.
Vad jag fick ihop blev ett nästan 7 fot långt spö i en hel del och jag har möjligheten att sedan efter lite tester att anpassa handtagets längd.

Det är för långt i jämförelse med spöets längd, men det gäller att få det rätt och lite beroende på vilken typ av fiske, spöet ska användas till.
Ringningen på spöet.
Det blev bara 4 ringar + toppögla på spöet, det räcker och kurvan på spöet är bra. Ringarna är av siliconecarbid, som klara både braids och nylonlinor och jag tog ringarna från det söndriga spöet.

Ringarna är 40 - 30 - 25 - 20 och en 16 mm toppögla, så stora ringar som inte hindrar något i kast eller isbildning mm.
Användningsområdet är stort.
Jag har inte testad testkurvan än, men spöet blev grymt starkt och fick en fin kurva, samtidigt som det besitter en grym styrka.

Vad jag ska använda det till vet jag inte riktigt än, men det kan användas till mycket, allt från att stoppa en stor karp i sin flykt, till båtfiske med stora tunga jiggar eller Jerkbaits efter gäddor, ismete eller lättare havsfiske, vi får se!
Wychwood Solace MLT original.
Originalet hade nog varit bäst, men att bara slänga ett söndrigt spö på soptippen, det är dumt, när man ändå sitter hemma med en fot, som inte är bra och fingerklåda för att villa skapa något.

Spöet ska lackas under dagen och det ska ha ett namn, som sig bör och jag lägger nog upp en bild när allt är klart med lackning, namn och handtagslängden är rätt. Släng inget, det mesta går att återanvända tillsammans med din fantasi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.