torsdag 3 april 2014

Svar på ett par frågor.

Albin och Jonathan är två grabbar, som var framme hos mig på mässan och ställde lite frågor kring mete efter Abborre och tyvärr hade vi inte detta på med vårt program under mässan och jag bad dem återkomma på mejlen och det har de nu gjord.

Frågorna var: Kan man mäska in Abborre? Vad ska man ha som mäsk och vilket bete är bäst för Abborren? Tre riktigt bra frågor från två grabbar i yngre tonåren och det är glädjande, jag märker till min stora glädje, hur stort intresset för metet är och det ökar markant för varje år. Nu till frågorna!
Det går bra att mäska in Abborren.
Man kan locka fram de flesta arter genom att lägga ut mäsk och en fisk som Abborren, som är en stimfisk ger bra respons på en mäskplats, både genom det du lägger ut och genom alla mindre småfiskar, som dras till platsen.

Nu fiskar Albin och Jonathan i ett gammalt grustag, var det finns stora Abborrar som någon gammal surgubbe, en gång i tiden satte ut och nu ska vi alltså få fart på dessa Abborrar och jag hoppas grabbarna lyckas och kan skicka mig en bild till bloggen.

En mäskblandning, som jag skulle använda skulle bestå av en bas och det är vanligt brunt ströbröd, som jag skulle blanda upp med lite fiskdoftande groundbait, t ex Swedbait fiskfoder eller annan kraftig fiskdoft, en del hackat mask, räkor och maskextrakt, om ni kan få tag på detta stinkande doftmedel och slutligen, om ni har råd ett par nävar med röda maggots.
Röda maggots är ett superbete för Abborren.
Jag skulle flötmeta i första hand eller fiska på bottnen med en glidande rigg, krok i storlek 8 och ha en väldig lätt indikator på linan mellan rullen och första spöringen.

Som bete kan man med denna mäsk prova lite av varje, räkor är bra beten, mask likaså, men de röda maggots är suveräna beten för Abborren och du kan blanda dessa på kroken med en lövmask eller en liten bit räka.

En stor fet Daggmask mitt i smeten kommer inte att få ligga orört länge och samma sak med ett knippe med livliga lövmaskar, så detta är mina svar och tips till er.
Jag använder lekanden i storlek 8 från Korda, Fox eller Darts till mina gäddtackel, spinntafsar och Up - traces.
Jag visade även hur man gör säkra wiretafsar för sitt gäddfiske på mässan, men flera har hört av sig på grund av att man inte riktigt såg hur jag gjorde och det var svårt att höra mig i allt surrandet från mässan, så jag lovade att visa detta här på bloggen och här är vi nu.

Jag kan även nämna att vi har olika teman på www.metebolaget.se var du inom kort kan se detta och mycket mera om gäddmete på videoklippen, små korta förklaringar om vad du behöver och hur du går tillväga och du kan i lugn och ro följa oss och få det hela rätt från första början.
Med wiren tre gånger genom wirehylsan, så kan wiren aldrig glida och det blir enormt starkt!
Jag använder Drennans 7 Strrand wire, en ganska smidig 7 - trådig wire till alla mina tackel och det är 28 lb wiren jag använder mest, jag för wiren genom en wirehylsa och denna wirehylsa ska vara storleken 40 - 66 lb, då går det lätt att få wiren genom wirehylsan tre gånger, även med kalla fingrar.

Alltså wiren genom hylsan och sen på med lekandet, sen ska wiren tillbaka genom hylsan och återigen tillbaka genom hylsan och därefter justerar man wiren, så lekandet är rörligt i sin lilla ögla och att wiren bildar en väldigt liten ögla i andra änden av wirehylsan (Du ser detta på bilden)

Därefter klämmar jag wirehylsan 7 - 8 gånger lite lätt med en avbitartång och testar det hela med all kraft jag kan och detta håller och kommer aldrig att glida isär, om du gör rätt!
Drennan 7 strand wire, troligen den mest sålda wiren för gäddfisket.
Denna wire finns i 15 - 20 och 28 lb, men även i grövre diamter, men dessa nämnda styrkor och diameter är vad vi använder för vårt fiske och det är en bra wire med en bra färg och den är ganska tuff och stryktålig.
Drennan Slim Crimps i rätt styrka och diameter för 28 lb wiren.
Wirelåsen eller hylsorna, du skall använda är dessa 40 - 66 lb, så får du lätt en 28 lb wire genom hylsan tre gånger. Har du samma 28 lb wirehylsor till en 28 lb wire, så blir det svårt att få genom wiren, men det går.
Fox XS Carbon Trekrokar i storlek 6 och 8 är vad jag använder till mitt gäddmete.
Dessa trekrokar från Fox håller en väldigt bra kvalité och jag gillar styrkan och framför allt skärpan på dessa krokar. Bildtexten är nog lite tveksam, jag använder även trekrokar från Owner, vilka krokar jag använder för tillfället beror på situationen.

Jag knyter fast mina krokar med en Knotless knot, den finns med på annan plats på bloggen och detta kommer jag att inom kort att visa under metebolagets teman för gäddmete, så håll utkik där.
We want food!
Jag gick förbi Europas största mobila akvarie med en av Bag éms majsburkar i fickan och det märkte alla Regnbågarna i baljan direkt och samlades i ena hörnet.

Nja ... riktigt så var det inte! Men har du tillstånd enligt reglerna att meta Regnbåge i ditt Put and Take vatten, så prova dessa krispiga och doftsatta majskorn, som finns i flera färger eller varför inte DynamiteBaits nya Regnbågsbete, som är av typen Power bait, metebolaget har både majsen och dessa nya beten hemma. Du kommer inte hem lottlös!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.