torsdag 1 december 2011

Shimano Alivio 10 000 XTA.

Smygaren från Månsemåla kom ner till Linnéasjön och störde mig i mitt pågående karpfiske, han hade hittat två av dessa Shimanoruller på nätet och skulle briljera lite för mig. Det första intryck jag fick var namnet, som är Shimanos lågbudget, men ack så fel jag hade och fick! Rullen ligger på ett pris av ca 80 - 90 £ i England och Staffan hade gett 1200 kronor för dessa två rullar och det var lite av ett kap, som jag snart skulle upptäcka.Rullen har 2 kullager, superstopp, bra storlek, fin linuppläggning, Gear ratio på 4,9:1, Alu - spole och baitrunnerfunktionen sitter framme på spolen och den har väldigt fin broms. Prestandan är i topp och man märkar att man har en arbetshäst i handen. Staffan ska ha dessa rullar till lite av varje, men främst spodd och featurefinding, men jag ser ganska mycket fördelar med dessa billiga rullar, när det gäller gäddfisket. Kraftig, robust och stark rulle, som med sin baitrunnerfunktion, gör den väldigt lämplig för flötestrolling och fiske i strömmande vatten, var man t ex metar från land med spöna stående högt. Den snabba invevningshastigheten, gör att du snabbt kommer i kontakt med gäddan och kan kroka den, innan den sväljer ditt bete. Bra broms och ett stor Cranking handle som ger power, när det behövs. Färgen på rullen är bra och passar till dem flesta av marknadens spön, en mycket tilltalande rulle till ett bra pris och den har enorma användningsområden inom karp - och gäddfisket. Ett kraftpaket, som på inget sätt är för stort eller för klumpigt, rena rama power reels och vad mera kan man begära för det priset, bra jobbat Shimano!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.