lördag 3 december 2011

Gardner Safety XL Sling Matt.

Vi måste skyddar våra fiskar så gott det går, allt från hårda underlag som grus, sand och sten till den kalla isen och snön. En matta som verkligen är bra för större - och långa fiskar, som exempelvis våra gäddor, är Gardners Safety XL Sling matt. En avkrokningsmatta som är väldigt genomtänkt, fast man hade nog stora kontinentala karpar i tankarna, men jag ser stora fördelar för gäddfisket med denna matta och det tänkte jag dela med mig i dag.Du hittar denna fina avkrokningsmatta hos http://www.metebolaget.se/ för ca 400 kronor och det är en riktigt bra investering och jag ska gå genom vad du får för pengarna. Storleken är perfekt för stor fisk och du har ett väldigt bra skydd mot hårda och kalla underlag.

Längden är hela 120 cm och den har dubbla dragkedjor, som är av kraftig modell som håller. Som synes, så är bärhantagen sydd hela vägen runt mattan, vilket ger en enorm styrka och inget som kan gå sönder med tiden. Bra färg, dock saknar jag en detalj på denna matta och det är åtminstone en liten D - ring, så man kunde pegga fast mattan i marken under blåsiga dagar, det har man tyvärr missat!

Utlagt är mattan 120 x 108 cm stor och det räcker till en väldigt stor gädda, vadderingen är 40 mm tjock foam, som ger bra skydd mot hårda underlag. Hela insidan är av ett material som är Fishfriendly och mattan väger endast 1,9 kilo och det är bra med tanke på mattans storlek. Materialet är 210 Denier nylon på utsidan och ett gummiaktigt material på insidan, ser till att fisken inte får slemskadar. Den är inte fy skam som sittdyna under tiden du sitter i en kall båt och väntar på att flötet ska försvinna, längden gör att den räcker till 2 rumpor ;-)

Till vänster ser du hur tjock mattan är ihoplagt, det kan man kalla bra skydd! Till höger ser du bärhantagen, som är kraftiga nog får att väga 30 kilo, tro mig, jag testade och den klarar betydligt mer, men jag fick tyvärr inte plats med lilla Gonzo, som väger 60 kilo. Längden på mattan gör även att du kan bära längre saker, som t ex dina ismetespön, säck, banksticks eller varför inte dina ömtåliga drop - off indikatorer eller dina larm på banksticks i den. Det finns stort potential för flera användningsområden, när det gäller transport mm.

På XL Sling matt finns det en ficka på utsidan, var du får rum med säck, Peang och våg mm. Du kan även ha din blöta säck här under hemtransporten och igen är låsningen, en kraftig dragkedja. Dräneringen av vatten sker genom att det finns ett hål under varje dragkedja, var vattnet kan rinna ut. Jag måste säga att detta är en bra matta för det mesta predatorfiske, storleken gör den fin för båtfiske, du kan stänga in en stor gädda under tiden du får fram din kamera och hade den haft en pegging point, så hade den fått 10 av 10 möjliga poäng, nu får den tyvärr bara 9, men jag är kräsen av mig. Jag kommer att recensera denna matta även på karpbloggen och då får du mina tanker kring mattans användingsområdet inom karpfisket.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.