lördag 17 december 2011

Säkra wiretackel och Mrs.Esox vill ha bling i vinter.

Jag vet inte hur vädret ser ut hos dig, men här i min region är det snöblandat regn och kraftig nordostvind med byar upp till 14 sekundmeter och jag ska fiska karp i dag! Fiska ska jag, både i dag och i morgon! Just nu sitter jag bara och väntar på att det ska bli dags att åka och vad passar bättre än att svara på frågan om hur jag gör mina 2 - krokstackel. Som tur har jag ett par platser uppmäskade och kan välja efter vädrets makter och jag misstänker att det kommer att bli fiske med vinden i ryggen under denna helg.
Som jag nämnde igår för er, så måste ni ha wiren genom wirelåset tre gånger för att ni ska vara säkra på att wiren inte glider ut genom wirelåset och det går som ni ser här. Det blir inte bulkigt, men superstarkt och jag har aldrig varit med om att detta har glidit upp, vilket har skett med wiren genom två gånger.
Man kan spara en del wirelås genom att monterar den översta trekroken med en Knotless knot, du gör den på på det vanliga sättet och det blir starkt, enkelt och det glider aldrig, samtidigt får du bättre styrning på kroken i mothugget.
Ha alltid flera tackel med dig på en Rig - bin och ha olika avstånd mellan dina krokar, så du kan ha anpassade tackel efter dina betesfiskars storlek. Prova med smileblades och propellrar, som ger blänk och ljud ifrån sig om fisket är trögt. Dessa småsaker lockar fram gäddan till ditt bete.
Jag har dock dem senaste åren märkt en enorm skillnad mellan de nämnda Smileblades och Propellrar, de ger visserligen fisk, men inget slår en sked som den avbildade. Du får en tyngd och du får en massa reklam runt din betesfisk och det oavsett om du fiskar med livebaits eller med deadbaits, vattenströmmarna får skeden att röra sig och däregenom avger skaden blänk som lockar fram gäddan och andra predatorer.
Här är vad jag använder, skeden och ett 2 - krokstackel och en nomalstor Mört eller Abborre som bete och på rät plats tar det inte lång tid innan hugget kommer. Jag har beteslås på varje sida om skeden och kan lätt koppla bort spöet eller byta tackel om det skulle bli förstört av gäddans tänder eller fight. Lite om skeden: Jag använder olika storlekar beroende på djupet jag fiskar på och hur mörkt vattnet är, så allt från teskedar till större matskedar finns i betesboxen och det är enkelt att byta sked genom de två beteslåsen. Jag sågar bort skaftet från skeden och jämnar till skeden med en fil och däefter borras 2 stycken 3 mm hål som ger stor rörelse för både skeden och tacklet med betesfisken och det lockar betydligt mer och bättre än de mindre leksakerna som finns - Ge gäddan lite bling i vinter, leta upp dina skedar på ett loppis och fixa till dem nu innan Kung Bore slår till rejält, det kan gå fort nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.