fredag 23 december 2011

Hur blir det med isen?

Isen blev 4.5 cm tjock på ett par nätter och mitt karpfiske gick i stöpet genom detta, jag hade andra planer, men dem gick inte att infria som det ser ut just nu. Vädret ska dock bli mildare, men frågan är om det hinner bli en öppning någonstans eller om jag ska montara ihop ett par spö för gäddmete och satsa lite i strömmande vatten en bit bit upp i Alsterån? Någonstans måste jag rätta till mina abstinensbesvär! Jag ska nämna att på http://www.metebolaget.se/ kan du under Bloggen, läsa en del mindre artiklar om olika typer av gäddmetemetoder och passar på att samtidigt komplettera din utrustning inför vintern och vårens roliga fiske.
Jag har en del bra strömvatten med gäddor, men jag har ingen aning om de är frysta eller inte och det tänker jag ta reda på under dagen. Man kanske kan bränna lite julmatskalorier här under ett par dagars fiske. Hur fisket är där nu, vet jag inte, men det fanns dock förit en del fina gäddor och kanske är dessa kvar?
Jag har även en smal och djup kanal som jag sedan länge skulle ha provat, men det har tyvärr aldrig blivit av och det kan kanske vara en idé att testa och se vad som finns där. Jag tror inte att kanalen har frysit, men även det ska jag kolla under dagen, jag ska inte sitta hemma dem 4 dagarna jag är ledig här vid jul. Något fiske ska det bli, annars slår det nog över för mig.
Jag har väldigt gott om sill i denna storlek och ganska många deadbaits i form av Mört och Sarv mm och jag behöver bara ha med mig 2 - 3 spön och en påse med beten, kaffet, stolen och håven, det mesta går i avkrokningsmattan som är lätt att bära.
Dessa dofter från engelska Dynamite Baits kan nog vara till stor hjälp, nu var det är kallt i vattnet och jag är väldigt sugen p¨att testa dem och se vad de kan göra för mig. Dessa kan injekseras in i fisken och de kan penslas på fisken eller varför inte en fet julkebab till gåddan, det fnns gott om möjligheter om jag bara hittar öppet vatten.
Jag har 11 mindre Regnbågar i frysen, men de får stanna hemma ett tag till, det ska användas efter gäddor i Regnbågsvatten och jag tror att det kan vara rätt melodi att knäcka dessa vatten. Vad jag ville visa med denna bild, är hur du ska packetera dem med Gladpack. Lägg fisken så alla fenor ligger längs med kroppen och linda försiktigt in fiken i plastfolien, se till att de är raka och fina och sen fryser du dem som dem är eller så ger du dem flavour eller olja innan du fryser in dem för senare bruk.

En död Regnbåge kanske inte är så lockande, men under lite blåsiga dagar kan man sätta en plastrosett på linan under spötoppen som vinden tar tag i och det ger betet lite rörelser och det kan räcka till att utlösa hugginstinkten hos gäddan. Jag ska fiska dessa beten nästan uppe vid iskanten var gäddan enkelt ser silhuetten av betet och jag ska testa detta även med Makrill i regnbågsvatten som hyser stora gäddor. Makrillen har jo en bra doft och färgen är lite i stil med Regnbågens skimrande färger, så dessa två typer av beten ska jag köra hårt med i vinter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.