tisdag 29 november 2011

Det var så nära en bonusfisk!

Under mitt senaste karpfiske i Rismåla göl, fick jag lite svaga indikationer på ett spö, jag gick fram och avvaktade ett run från en karp. Något run blev det inte, utan ett kraftigt och snärtigt hugg, var min hanger flög av linan och jag hann inte riktigt med att ta spöet. Efter några sekunder skriker det i larmen och jag lyftar spöet och känner en större fisk, men även att detta är ingen karp. Jag får med fisken in till kanten och ser till min stora förvåning att det är en mycket stor Abborre, som har en Mört i munnen.Jag försökte med alla konstens regler och lite till att få den i håven, men tyvärr släppte Abborren sin middag och simmade långsamt ut i gölen igen. Jag ska inte säga att det rörde sig om en 2 kilos fisk, men den var troligen väldigt nära denna vikt med sin storlek. Man ser klart och tydligt två saker på bilden, det ena är effektiva riggar, som krokar det mesta som pillar på mina beten och man ser även klart och tydligt att Abborren har fjällat Mörten på vissa ställen. Kanske dags att ge Abborren i gölen en chans med pimpelspöet i vinter, jag landar mer än gärna denna Abborre, som var framme och gnagade på min lilla boilietjuv! Vi vet att det finns fina Abborrar i gölen, men ingen har satsat något tid på dem och det ska jag nog ändra lite på i framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.